تست بازیگری در سینما و تئاتر | راهنمای موفقیت در تست بازیگری
ممکن است گاهی با خود فکر کنید که «من با استعداد هستم، به سختی تلاش میکنم و لیاقت این را دارم که به یک ستاره سینما تبدیل شوم». اما تنها چیزی که بین شما و ستاره سینما شدنتان وجود دارد، دادن یک تست بازیگری برای یک فیلم سینمایی موفق است که قرار است جوایز زیادی کسب کند. و شما باید این تست را با موفقیت به پایان برسانید.
من معتقدم بازیگرانی که دائماً کار میکنند با بازیگرانی که در همان ابتدای کار، با وسواس نقشهایشان را انتخاب میکنند، تفاوت دارند. دسته اول به سرعت تبدیل به بازیگران باتجربهای میشوند و به خوبی میدانند که چگونه برای تست، عکسبرداری و یا هر چیز دیگری که ماهیت ارائه دارد، آماده شوند. آنها میدانند که چگونه کنترل جلسه تست را به دست بگیرند و به محض اینکه وارد اتاق شوند، آنجا را مال خود میکنند.
دسته دیگر، وقتی وارد اتاق انتظار میشوند، به سرعت استرس میگیرند. آنها وقتی با بازیگران دیگری که برای تست آمدهاند مواجه میشوند، بیشتر مضطرب میشوند. اینجاست که مسئول تست (اغلب دستیار کارگردان) ناگهان وارد میشود و از او میپرسد «امروز چه مونولوگی برامون آماده کردی»؟ بازیگر مضطرب پاسخ میدهد: «مگه قرار بود مونولوگ آماده کنم»؟ و همه چیز برای او همان جا به پایان میرسد.
در این مطلب نکاتی برای موفقیت در یک تست بازیگری ذکر شده است. اگر میخواهید یک ستاره سینما یا تئاتر شوید، ممکن است خواندن این مطلب برایتان مفید باشد.
مطالب موجود در فراخوان تست را به دقت بخوانید
شما به عنوان بازیگر باید با آمادگی کامل در تست ظاهر شوید. و این آمادگی فقط آمادگی برای اجرای اتود نیست، بلکه آمادگی برای ارائه هر چیزی است که آنها از شما بخواهند. آیا باید یک مونولوگ آماده کنید؟ یا دو مونولوگ متفاوت؟ برای مثال، اگر برای تست نمایش «ادیپ شهریار» میروید، مونولوگی از یک نمایشنامه یونان باستان آماده کنید، نه از خرده جنایتهای زن و شوهری.
در آخر، بر اساس مطالبی که در فراخوان عنوان شده، مطمئن شوید که تلاشتان بینتیجه نباشد. مثلاً اگر کارگردان به دنبال یک مرد 60 ساله قدبلند و با سر طاس است، انتظار نداشته باشید که به عنوان یک فرد سیساله با موهای بلند و فرفری برای این نقش پذیرفته شوید. تک تک کلمات فراخوان را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که با سازماندهی کامل به تست بازیگری میروید.
حرفهای باشید
حداقل پانزده دقیقه قبل از زمان اعلام شده به محل تست برسید و با این کار به مسئول تست بازیگری نشان دهید که چقدر قابل اعتماد هستید. ارتباط بگیرید اما زیاد پرحرف نباشید. مسئولان تست یا بازیگران دیگر را با گفتگوهای بیهوده آزار ندهید و وقت خود را صرف آماده کردن خود کنید.
بیشتر کارگردانان و مسئولان انتخاب بازیگر از شما انتظار دارند که عکس و رزومه خود را همراه داشته باشید. این مورد ممکن است در همه تستها ضروری نباشد، اما همراه داشتنشان اثر مثبتی خواهد داشت.
به طور کلی، تست بازیگری را مانند یک مصاحبه شغلی در نظر بگیرید. از رفتارهای نامناسب، آدامس جویدن، استفاده از فحش و حرفهای زشت در اتود تست، رفتار بیش از حد خجالتی یا گستاخانه و سخنرانیهای طولانی درباره اینکه چرا برای این نقش مناسب هستید، خودداری کنید.
لباس مناسب بپوشید
بهترین لباس برای تستهای بازیگری، لباسهای روزمره رسمی است. شما میخواهید جذابیت و پرستیژ خود را نشاندهید، اما در عین حال نمیخواهید شبیه به یک دلال سهام یا بانکدار به نظر برسید. البته بسیاری از بازیگران تازهکار در این مورد اشتباه میکنند. آنها با خود میگویند: «هی! من یه دست لباس دزد دریایی از هالووین سال پیش دارم! همونو میپوشم!» این کار باعث میشود که مسئول انتخاب بازیگر به شما بخندد و سپس شما را رد کند.
اگر برای رقص یا تئاتر موزیکال تست میدهید، لباس رقص بپوشید. البته نه یک لباس پر زرق و برق یا گران. هر طراح رقص قدرتمندی روی توانایی رقصیدن شما تمرکز میکند، نه لباس شما.
به بهترین نحو، خود را آماده اجرای مونولوگ یا اتود کنید
اگر از شما خواسته شده تا یک مونولوگ بیاورید، حسابی آن را تمرین کنید. فقط آن را حفظ نکنید، شخصیت پردازی آن را هم در نظر بگیرید. کاری کنید که کارگردان تفاوت چشمگیری بین کسی که با او سلام و علیک کرده، و کسی که اتود میزند ببیند.
در عین حال، انعطافپذیر باشید. آنها ممکن است از شما بخواهند که از نو شروع کنید یا شخصیت دیگری را اتود بزنید. مطمئناً اجرای یک مونولوگ غمگین با چشمانی پر از اشک خوب است، اما اگر همان لحظه از شما بخواهند همان خطوط را با صدایی آرام و سرد و با لهجهای رباتی بخوانید، باید آماده باشید. اگر فرصتش را داشتید به آنها نشان دهید که میتوانید نقش را به روشهای مختلف تفسیر کنید.
کاری که برای آن تست میدهید را بشناسید
بسیاری از موارد در تست بازیگری تئاتر، به شکل صحنهخوانی انجام میشوند. صحنهخوانی شامل بخشهای کوتاه و دستچینشده از یک نمایشنامه است. گاهی اوقات متن تست یک مونولوگ کوتاه است. گاهی اوقات آنها صحنههای کوتاهی شامل دو یا چند شخصیت هستند. بیشتر اوقات، شما نمیدانید که دقیقاً چه صحنهای را خواهید خواند. پس لازم است که به طور کلی با نمایشنامه آشنا باشید.
اگر برای یک نمایشنامه معروف تست میدهید، میتوانید یک نسخه از آن را به صورت آنلاین و یا از کتابفروشی محل خود خریداری کنید. همچنین میتوانید از کتابخانه محل خود آن را امانت بگیرید. تماشای یک نسخه سینمایی از نمایشنامه نیز میتواند مفید باشد. ولی از بازی بازیگران فیلم به هیچ وجه تقلید نکنید. کسانی که تست بازیگری میگیرند، به دنبال این هستند که ببینند شما چه چیزی میتوانید خلق کنید، نه اینکه چه چیزی را تقلید میکنید.
سردخوانی را بلد باشید
اگر نمایشنامه به تازگی نوشته شده باشد یا به هر دلیل دیگری در بازار موجود نباشد، تهیه آن دشوار یا حتی غیرممکن است. در این صورت سردخوانی به شما کمک میکند در تست بازیگری موفق شوید. سردخوانی به معنی خواندن روان و دقیق متنی است که برای اولین بار با آن روبرو میشوید. این کار ممکن است تجربهای اعصاب خردکن باشد، اما با تمرین متنخوانی، بیشتر افراد میتوانند به آن مسلط شوند.
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک سردخوان روان این است که در زمان تمرین، متن را با صدای بلند بخوانید. وقتی دارید سردخوانی میکنید، اگر با کلماتی ناآشنا مواجه شدید نگران نشوید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که از کاراکتر خود خارج نشوید. اگر تست یک تست دونفره است، بین خود و بازیگر پارتنرتان هماهنگی ایجاد کنید. کاری کنید که مسئول تست بازیگری یا هر کس دیگری که اتودتان را تماشا میکند، باور کند که شما به کلمات روی کاغذ فکر میکنید و آنها را احساس میکنید.
عذرخواهی نکنید
پس از تست بازیگری، یک بازیگر بدترین منتقد خودش میشود. اکثر اوقات، تستدهندگان وسوسه میشوند که خودشان را برای کارگردان توضیح دهند. آنها به امید جلب همدردی بهانه میآورند یا حتی عذرخواهی میکنند. تا جایی که میتوانید این کار را نکنید. از مسئول تست بازیگری تشکر کنید و محل را ترک کنید. مطمئن باشید که اگر برای این نقش مناسب هستید، با شما تماس میگیرند. اگر هم نگرفتند، بدانید که حداکثر تلاشتان را کردهاید. و به یاد داشته باشید که نقشهای فوقالعاده دیگری هم وجود دارند که انتظار شما را میکشند.
نویسنده: وید بردفورد
مترجم: مهدی یوسفی مهر (با دخل و تصرف)
منبع ترجمه: liveabout
اکتو پلتفرم جانع فعالان تئاتر و سینما
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.