9 استراتژی تضمینی برای اجرای بهترین مونولوگ عمرتان
بازیگران گاهبهگاه برای ایفای نقش در تئاتر، فیلم سینمایی، سریال و حتّی تیزرهای تبلیغاتی دعوت و بهکارگرفته میشوند؛ امّا در موقعیتهایی خاص، داخل یا خارج از برنامههای مذکور از آنها خواسته میشود یک اجرای مونولوگ داشته باشند. یکی از ویژهترین این موقعیتها زمانی اتّفاق می افتد که بازیگر باید در برابر یک تهیّهکننده یا کارگردان تست بدهد. طبیعتاً بازی با یک پارتنر به جهت امکان برقراری ارتباط آسانتر است، اما در اجرای مونولوگ، فقط و فقط خودتان هستید. این دشوار ترین مرحلهای است که باید برای بهدستآوردن نقش طیکنید؛ بنابراین آماده باشید. در اکثر این تستها از شما میخواهند اتودی را از قبل آمادهکنید. هنگام انتخاب مونولوگ برای این اتود، از این استراتژیهای برنده و تضمینی استفاده کنید.
گوین گیلیس Gwyn Gillis / بازیگر، تهیّه کننده، نویسنده و مربّی بازیگری (برنده 1 جایزه امی به عنوان بازیگر)
یک مونولوگ سرگرمکننده انتخابکنید
در صنعت سینما و تئاتر، هیچکس نمیخواهد بازیگری را تماشا کند که شدیداً کار می کند تا بینندگان را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ خصوصاً اگر این قطعه خستهکننده یا متوسّط باشد. مونولوگ موردعلاقه خودتان را انتخابکنید و با این کار، ما عاشق اجرای مونولوگ شما خواهیم شد.
مونولوگی انتخاب کنید که مانند یک لباسِ فیت، متناسب با شما باشد، تا ما هم باورتان کنیم
استایلِ بازیگری و دامنه تواناییهایتان را بشناسید و اطمینان حاصل کنید که این قطعه، متناسب با سن، وضعیّت فیزیکی و جسمانی شما است. تماشای تلاشهای یک جوان 25 ساله برای 45 ساله نشاندادن خود عذابآور است. دیدن پسری از مینهسوتا که ادای یک رئیس مافیای بروکلینی را در میآورد هم همینطور.
یک مونولوگ در درجه نخست باید نشاندهنده این باشد که شما چه کسیهستید، نه اینکه لایههایی از گویشها، کلیشههای شخصیتی، گُنگی و شَلی دست و پا یا چیزهای شرمآور را برای تحت تأثیر قراردادن مخاطب به اجرای مونولوگ تان اضافه کنید. اگر آنها نتوانند بگویند که شما در حال بازیگری هستید، شما به درستی نقش خود را ایفا کردهاید.
مونولوگی انتخابکنید که ترکیبی از ژانرهای کمدی و جدّی را همراه داشته باشد، نه فقط یکی از آنها
مونولوگهای کمدی-جدّی مونولوگهای مورد علاقه اکثریت تماشاگران است. در حالی که ما را میخندانید، تناوب احساسات شخصیت را هم نشانمان دهید. با یک شروع بامزه، مخاطبتان را به خنده وا دارید و با یک تغییر وضعیت ناگهانی کاریکنید که از ناراحتی فریاد بکشند. با چیزی دلخراش قلب آنها را به درد آورید و با بیان یک مسئله اجتماعی، تلنگری به احوال امروزشان بزنید. اینگونه آنها در گوشه رینگ شما هستند و پیروزی ازآن اجرای مونولوگ شما است!
روی مونولوگی کار کنید که داری خط و پیچش داستانی باشد
از اجرای مونولوگ های تک بعدی و سطحی که تنها به پرداخت یک حس یا ویژگی از شخصیت نمایشی میپردازند به کل اجتناب کنید. آنها مخاطب را خسته و کسل میکنند و هیچچیز بدتر از این نیست که چهار دقیقه به تماشای شخصی بپردازید که با عصبانیت بر سر تماشاگران فریاد می زند. همه ما عاشق شنیدن داستانهایی پرپیچوخم هستیم، بنابراین ما را با خود همراهکنید.
یک اجرای مونولوگ باید کوتاه باشد
تمام تهیّهکنندگانی که تا به حال ملاقات کردهام، در کمتر از 10 ثانیه تصمیم خود را درباره پذیرفتن یا نپذیرفتن یک بازیگر (برای نقش) میگیرند. بعد از دو دقیقه، آنها تصمیم خود را تغییر میدهند و سرنوشت آن بازیگر تغییر می کند. در دقایق بعدی ممکن است باز هم نظر آنها برگردد. پس خود را در محدوده توجّه آن ها حفظ و موفقیّت بیشتری کسب کنید.
مخاطب را به شگفتی وادارید
اگر مخاطب سه قدم از شما جلوتر باشد، سریعاً خسته میشود. دندههای بازیگری خود را به سرعت عوض کنید و مود و صدایتان را تغییر دهید. راهی بیابید که ما را در لبه صندلیهایمان نگه دارید تا ببینیم چه اتّفاقی میافتد. همه دوست دارند غافلگیر شوند.
متنی فاقد الفاظ رکیک و جنسی انتخابکنید
در این بند یک استثنا وجود دارد و آن هم این است که این الفاظ برای به تصویر کشیدن شخصیت، شوخ طبعی یا تغییر وضعیّتش حیاتی باشند. امّا مراقب باشید! مونولوگهایی که به خوبی نوشته شدهاند، بسیار اندک هستند و اغلب بازیگران انقدر زیرک نیستند که بتوانند آنها را سوا کنند. این خطر در کمین شما است که به علّت ضعفِ متن، تبدیل به یک بازیگر فاصلهگذار شده و یک هنرپیشه متوسّط به نظر برسید. به جای انتخاب متنی که به طرز اگزجرهای نمایشی به نظر برسد، نوشتهای خوب برگزینید.
مونولوگی پیدا کنید که در آن شما یک شخص برنده نشان داده می شوید
وقتی اتاق را ترک میکنید، آنها درباره شما چه فکر میکنند؟ چه تأثیر ماندگاری بر آنها گذاشتهاید؟ آیا آنها شما را استخدام میکنند؟ با شما تماس میگیرند؟ یا به شما میگویند: «بعداً با تو تماس میگیریم.» ؟ ایفای نقش یک بازنده، کسی که ناله میکند یا یک قربانی است را انتخاب نکنید. بگذارید آنها فکر کنند که شما به طرز شگفتآوری شجاع هستید. مانند یک دزد دریایی، یک شورشی یا یک بازمانده!
از انجام یک اتود قابل تشخیص از بازی یک ستاره بزرگ خودداری کنید
از بازی قسمتی از نقش یک ستاره بزرگ که پیشتر آن را به خوبی بازی کرده است بپرهیزید. شما با آن ستاره مقایسه میشوید و برنده نخواهید شد. (به عنوان مثال میتوان به مت دیمون در فیلم Good Will Hunting یا آنجلینا جولی در Girl Interested اشاره کرد.) اجرا نکنید که صرفاً اجرا کرده باشید! شما مت دیمون یا آنجلینا جولی نیستید. شخصیت دوست داشتنی خود را خلق کنید و تک گویی را به روش خودتان انجام دهید.
نویسنده: مهدی یوسفی مهر
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.