50 نمایشنامهی برتر تاریخ
نمایش برتر تاریخ : ایدهی انتخاب 50 نمایشنامهی برتر تاریخ تعصب عدهای را بر میانگیزد و افرادی را سردرگم میکند. چطور ممکن است فردی بتواند تنها 50 نمایشنامه را از میان آثار هنری بیشماری که در جهان که در طی قرنها نوشته شدهاند، مجزا کند؟
یکی از علت ها، محبوبیت طولانی مدت آن نمایشنامه در بین مردم است. دلیل دیگر که وابسته به اولین دلیل ذکر شده است، جهانی بودن آن نمایشنامه است. این سوال به همراه دو پاسخی که برای آن داده شد، در فرایند آماده کردن این لیست نقش داشتند. عواملی همچون نفوذ و اهمیت تاریخی هم نیز در نظر گرفته شده است. نتیجه یک لیست از تراژدیهای زمان یونان باستان تا کمدیهای شکسپیر و خانوادههای درامای آمریکایی و برخی آثار مدرن امروزی است.
آیا میتوانیم یک نمایشنامه را تنها به دلیل تکرار نامش جزو بهترینها بشماریم؟ البته که نه. آیا تنها به این دلیل که یک نمایشنامه جایزهی تونی را دریافت کرده است را میتوانیم آن را در این لیست قرار دهیم؟ پاسخ این سوال هم منفیست. علاوه بر اینها شما آثار موزیکال برادوی را در این لیست نخواهید دید. بیایید بحث را شروع کنیم.
1. هملت اثر ویلیام شکسپیر
این تراژدی از هر لحاظ کامل است. شعری والا به همراه روانشناسی غنی به کار برده شده در شخصیتهای داستان چه زن و چه مرد و در نهایت یک کمدی قوی که احوالات را دگرگون میکند، از ویژگیهای این نمایشنامه است. طبق تفاسیر کارگردانان، یک رمز و راز در نمایشنامهی دانمارکی مالیخولیایی نهفته است. شکسپیر در آن دوره از یک استاندارد، برای خلق یک اثر بیاد ماندنی در ادبیات دارماتیک و غیره غربی استفاده کرد. این نمایشنامه را میتوان بینهایت بار، کالبد شکافی کرد و مورد بحث قرار داد.
2. سفری طولانی از روز به شب اثر یوجین اونیل
این یک نمایشنامهی اتوبیوگرافیک از ابتدا تا انتهای بزرگسالی یوجین اونیل میباشد.
به محض شروع آن بی تجربگی را حس خواهید کرد. یک مرد به همراه دو پسر بزرگسالش تلاش میکند تا مطمئن شود که همسرش پس از گذشت کمی از دوره بازپروری اعتیاد به مورفین ، هنوز آرامش خود را دارد. سراشیبی داستان در آن هنگام است که همسرش دوباره مصرف مواد را شروع میکند و آن سه نفر به محض فهمیدن موضوع شراب میخورند. نوع نوشتار خامی و بیتجربگی را بیان میکند. و این نمایشنامه در نقطهی اوج درام خانوادگی میباشد.
3. چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد؟ اثر ادوارد آلبی
زبان تئاتر توسط این اجرای مهم، نه تنها در صحنههای تئاتری، بلکه در دیالوگهای حقیقی تغییر ایجاد کرد.
دو زوج در یک دانشکدهی کوچک هنرهای لیبرال در اولین ساعات صبح، در حالی که مست بودند نزد یکدیگر رفتند و دیدار آنها تا غروب ادامه داشت. اسلحهی آنها کلمات، و کلماتشان ماهیت وجودیشان است. کفرگویی و علم و دانش ترکیب شده به عنوان یک راز، غضب، خوی و خصلت حقیقی، به نمایش گذاشته میشوند.
4. مرگ فروشنده اثر آرتور میلر
در این نمایشنامه نه تنها باید به ویلی لومان و اتفاقات غمگین زندگی به عنوان یک فروشندهی متوسط و اشتباهاتی که گاه گاه او را غرق میکند توجه کنیم، بلکه باید بدانیم که این نمایشنامه یک تراژدی نفیس دربارهی یک مرد متوسط است.
هر دوی آنها شاهکارهای ناتورالیست و حالت رویا گونه هستند. این نمایش بیننده را در اعماق وجودش میبرد و دوباره بیرون میآورد. زیرا به سادگی اجازهی دیدن شکستن دل او را ببینیم. همچنین در آخرین شکست، ما را به ذهن او میبرد تا به سادگی درد عمیق او را احساس کنیم.
5. اودیپ شهریار اثر سوفوکل
این یک مثال بارز از نوشتههای شاعران ارسطویی است. این تراژدی یونانی به عنوان یک بنیان نمایشنامه نویسی شناخته میشود. قبل از خلق و یا کپی گرفتن از یک نمایشنامه، باید بدانیم پادشاه ادیپ پدر خود را به قتل رساند و با مادرش ازدواج کرد.
سوفوکل به آرامی حقایق زندگی این شخص را به نمایش میگذارد و مسیر پیچ و خم داری که او را به یک سراشیبی میبرد. این نمایشنامه به معنای واقعی تاثیر گذار است و در زمان خود برترین بود. زیرا مورد خوبی برای شرح داستان در صحنه بود.
6. فرشتگان در آمریکا اثر تونی کوشنر
دو بخش اهداف میلنیوم و پرسترویکا در این نمایشنامه، به افراد تئاتر دوست، یک طوفان از داستان هایی در باب درگیریهای یک انسان با ایدز ارائه میدهد. یک جمهوری خواه به نام روی چونز که از همجنسگرایی در هراس است در میابد که به این بیماری دچار شده است. همچنین داستانهایی درباره یک زوج مورمون که از یک مرد همجنسگرا و یک زن معتاد به مواد مخدر تشکیل شده است، هیجانات درام و سفر به بهشت را آغاز میکند. این چیزی است که کوشنر در یک جمله بیان میکند: فانتزیهای یک همجنسگرا در سطح جامعه. بیباکی کوشکر در داستان سرایی و تخیلات افسار گسیختهی او این داستان را هیجانی میکند.
7. باغ وحش شیشه ای اثر تنسی ویلیامز
همانند بسیاری از کسانی که نامشان در این لیست آمده است، ویلیامز نویسندهای است که آثارش عناصر گوناگونی را در بر میگیرد. انتخاب باغ وحش شیشهای از میان آثاری همچون اتوبوسی به نام هوس، گربه روی شیروانی داغ، به این شکل شروع میشوند: باغ وحش اثری است که به عنوان یک نماد، آثار نمایشی غنایی او را معرفی میکند و در حالی که برخی از نمایشنامههای دیگر او از نظر کنوانسیونهای مرحله کشش یا حل و فصل مسائل وزنی فراتر از این پیش میروند، اما این یکی از داستانهای ساده میگیرد و آن را به یک اثر جادویی تبدیل میکند.
8. با خشم به یاد آر اثر جان آزبورن
خواندن کتابی که از گروه کتابهای یک نسل از نویسندگان الهام گرفته است عالی است. این درام سال 1956 دقیقا همین کار را انجام داد. تصویری از زندگی انگلیسیهایی که در دههی سوم زندگی خود به سر میبرند جلوهی این نمایشنامه بود. این نمایشنامه، درام انگلیسی را از سالنهای نمایش انگلیسی بیرون کشید و وارد فضای یک آپارتمان در هم ریختهی مرکز شهر کرد.
9. مویزی در آفتاب اثر لورن هنزبری
این نمایشنامه در مورد خانوادهای آفریقایی-آمریکایی است که میخواهند با عوض کردن منزل خود و رفتن به محلهای دیگر وضع زندگی خودشان را بهتر کنند. لورن مرزهای درام آمریکایی آفریقایی را شکست تا خودش را ارتقا دهد و به یک محوطهی جدید وارد شود. او اولین زن سیاهی بود که در برادوی اجرا داشت. این موضوع، تنها دلیل قرار دادن این نمایشنامه در این لیست نمیباشد. همانطور که میدانیم این اجرا در یک دورهی 10 ساله دو بار اوج گرفت. این اجرا با تماشاچیان همهی نسلها صحبت میکند. زیرا عناصر موضوع اصلی این نمایشنامه، مرزهای نژادی و تاریخی را در هم میشکند.
10. ویستک اثر گئورگ بوشنر
این نمایشنامهی ناقص در اوایل قرن نوزدهم نوشته شده است و موضوع آن که دربارهی سربازانی که در سراشیبی دیوانگی قرار گرفتهاند، میباشد. و بیشتر به شکل یک درام تجربی از 100 سال بعد به نظر میرسد. دلیل وجود این نمایشنامه در لیست ناقص بودن طرح آن است. اما بوشنر شروع به ترسیم و هویت بخشی به شخصیتها و دراماتیزه کردن رویاها و تفهیم ضعف شخصیت مرکزی داستان میکند.
11. در انتظار گودو اثر ساموئل بکت
طلوعی تازهای از نوشتن این نمایشنامه در سال 1948 درخشید و شروع شد. بکت در این نمایشنامه، از استانداردهای نوشتن خارج شد و دربارهی دو ولگرد که در یک دشت بیحاصل در انتظار شخصی به نام گودو هستند، نوشت. و داستان قبل از آمدن گودو در جریان است. آیا آنها واقعا منتظر خدا هستند؟ آیا بکت در حال به تصویر کشیدن زندگی روزمره و همیشگی است؟ بکت یک مفهوم انتزاعی را به صحنه میآورد که هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده.
12. آوازهخوان طاس، اثر اوژن یونسکو
زندگی قشر از خودراضی، پس از گسترش این نمایشنامه توسط دوستداران تئاتر، در یک جایگاه پوچ قرار گرفت. این نمایشنامه زیر سقف خانههایی که در آن اتاق نقاشی و اتاقهای کمدی سنتی جریان داشتند، شکل گرفت. شخصیتهای این داستان به آرامی شکسته میشوند. این نمایشنامه در بارهی دو زوج است که دو روز را با هم سپری میکنند. این قطعه در سال 1950 بیرون آمد و تا آن زمان کسی چیزی شبیه به آن ندیده بود.
13. هدا گالبر اثر هنریک ایبسن
زنی که در یک ازدواج نابسامان به سر میبرد چه میکند؟ یک نویسندهی نروژی در این نوشته به ما چندین پاسخ میدهد. تنها راه فرار برای هدا خودکشی است. هدا نمیتواند کامیابی نهایی مد نظر مدافعین حقوق زنان را به دست بیاورد (مثل نمایشنامهی خانهی عروسک ایبسن که در آن لورا به راحتی میرود) اما این دلیل بودن هدا در اینجا است. این نمایشنامه ارادهی قاطع هدا را برای نشان دادن امر دفاع از حقوق زنان در قرن 19 را نشان میدهد. این کار توسط نشان دادن عاقبت ظالمانهی هدا صورت میگیرد.
14. بازگشت به خانه اثر هارولد پینتر
فردی دوست خود را به خانه میبرد تا خانوادهاش را ملاقات کند. در یک فرضیهی ساده پینتر تبدیل به یک معمای بحث برانگیز میشود زیرا او به هنگام نوشتن دیالوگ به شکل واقع گرا هم مبهم میشود. بیشتر این دیالوگ توسط تخیلات او تحت عنوان “Pinter Pause”نوشته شده است. در این تخیلات او واکنش افراد به یکدیگر را کنار هم قرار میدهد.
15. زندگی ماشینی اثر سوفی تردول
در سال 1928 اکسپرسیونیسم و فمنیسم با هم برخورد داشتند. در این مقاله به این موضوع که زنان در اواخر قرن گذشته چگونه دور ریزی میشدند بحث شده است. برای زنان قهرمان داستان او زندگی زنان از کارمندی در یک اداره به ازدواج و در نهایت ظلم و ستم به صندلی الکتریکی ختم میشد. این نمایشنامه بنا به دلایلی خوب، تبدیل به یک حامی خوب از صحنه تا کلاس درس پیش رفت.
16. حصارها اثر آگوست ویلسون
بر اساس نظریات، تمام 10 اثر ویلسون دربارهی تجربیات دورگههای آفریقایی آمریکایی در پیتسبورگ آمریکا در اواخر قرن گذشته بوده است. به همین دلیل ما او را در این لیست آوردیم. اما نمایشنامهی حصارها در قلب آثار او قرار دارد و مرکزیت و محوریت اصلی آنها را بر عهده دارد. و بر اساس سنجشها تراژدیکترین آنها است. تعجب برانگیز نیست که این نمایشنامه در سال 1950 نوشته شده و در مرکزیت آن یک بازیکن سیاه پوست پرتابکننده توپ در لیگ بیس بال نگرو در حال جدال برای تامین خانوادهی خود است و با تلخکامیهای خود میجنگد. این نمایشنامه بازیگرانی از جمله جیمز ارل جونز و دنیل واشنگتون را جذب کرد.
17. دایی وانیا اثر آنتوان چخوف
ممکن است بپرسید چرا از بین نمایشنامه هایی چون سه خواهر، مرغ دریایی و یا باغ آلبالو این نمایشنامه را انتخاب کردیم. از نظر من این مورد زیر ذره بین میرود. در تمام نمایشنامه های مشاهده شده ی چخوف شاهد کمدی و تراژدی در زندگی معمولی هستیم. چیزی که این مورد را از بقیه جدا میکند سکوت نسبی در هنگام بحران هاییست که یک خانواده به آن دچار می شود این یک معیار برای درام خانوادگی است.
18. تارتوف اثر مولیر
این نمایشنامه آشوبگر و کوبنده است. این کمدی، دوروهایی را که به طبقات پایین مذهبی دروغ میگویند را پیدا و رسوا میکند و تا جایی ادامه میدهد که دنبال کنندگان آن مذهب برای دفاع از اعتقادات خود به میدان بیایند. این نمایشنامه ممکن است در اصل دربارهی پیروان دادگاه لویی شانزدهم باشد اما میتواند با تمام عصر ها حرف بزند.
19. آقای باتلر چه دیده بود اثر جو اورتون
در این نمایشنامه اورتن رابطهی جنسی در بریتانیا را مسخره میکند. البته کمتر از رویه بریتانیا این کار را انجام داد. و بخشهای تاریک موجود در بریتانیا را به تصویر بکشد. او در این کار سیاستهای جنسیتی دولت و اوضاع کلینیکهای سلامت روانی را تا بیشترین حد خندهدار جلوه میدهد. او در این نمایشنامهی فانتری نوشته شده در اواخر دهه 1960، این موضوعات را احیا میکند.
20. زنان غیر معمول و دیگران اثر وندی واسرستاین
واسرستاسن برای نوشتن کتاب تاریخ هایدی برندهی جایزهی پولیترز شد. اما قبل از دیدن زندگی از دیدگاه یک آمریکایی پست فمنیست، او این نمایشنامهی خنده دار را دربارهی گروه مونت هولیوک آلومر چیزی که به موج دوم فمنیستها میگذشت نوشت. این نمایشنامه به عقب باز میگردد و اتفاقات سال های 1972 تا 1978 را شرح میدهد. و تصویری از زنان در یک دورهی زمانی را به نمایش میگذارد. و در آن احتمالات به طور اعجاب انگیزی محدود به نظر میرسند.
21. این جوانی ماست اثر کنت لونرگان
نمایشنامه لونرگان در مورد یک گروه سه نفره از جوانانی است که افسار گسیخته میشوند و در یک معاملهی کوکائین نزاع میکنند. و با این کار جهت زندگی آنها تغییر میکند.این نمایشنامه از نمایشنامهی انگلیسی “مرد جوان خشمگین” که در سال های اولیهی دورهی رگان است تاثیر پذیرفته. در حقیقت این نمایشنامه اتفاقات 10 سال آینده را پیش بینی کرد و تصاویر آیندهی خود را به نمایش گذاشت.
این نمایشنامه برای 10 سال بعد از دورهای که در آن به نگارش درآمده، نوشته شده است و تصاویری را ارائه میدهد که جلوتر از زمان خود است و داستانی طنز/غمگین و دلهره آور را برای یک نسل بازگو میکند.
22. روزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند اثر تام استاپارد
وقتی هملت در خط مقدم السینور نبود چه شد؟ این سوال به ذهن بسیاری خطور نکرده بود این سوال را فراموش کنید تا ذهنتان باز شود و پاسخ آن را به ذهن خلاق استاپارد بسپارید. قابلیت نویسنده برای انعکاس وقایع مادی و ضمینههای وجود گرایی فقط باعث میشود که بسیار بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرید. این نمایشنامه شروع کارهای دیگری از جمله آرکادیا، ساحل شهر آران و مسئلهی پیچیده است. این نمایشنامه چندین بار توسط گروه های هنری مختلفی اجرا شد.
23.قلب یخی اثر لری کریمر
انرژی و خشم جامعه در این نمایشنامه و خالق آن جریانی دائم دارد، این نمایش در اولین روزهای بحران ایدز نوشته شد و حتی سی سال پس از اجرای آن در لیست بهترین نمایشنامه ها قرار دارد. موفقیت کریمر در این نمایشنامه، به علت خلق تصویری دوگانه از وقایع اوایل دهه 1980 است. حتی میتوانیم از آن به عنوان یک درام مجزا برای سنین گوناگون نام ببریم. و جبحهی خود را در مقابل این دورهی شرم آور تاریخی حفظ میکند.
24. سگ بالایی / سگ پایینی اثر سوزان لوری پارکز
منتقدان و مخاطبان قبل از انتشار این نمایشنامه در سال 2001 همگی عقیده داشتند که پارکز در به چالش کشیدن دیدگاه ما درمورد تاریخ و نژاد و ارتباطات مستعد است. این چالشها با بازی های شاعرانه و مبهم همراه هستند. استعدادهای ویژهی او با هم ترکیب شدند و او با این نمایش مخاطبهای بیشتری پیدا کرد. این نمایش دربارهی دو برادر به نامهای بوث و لینکلن است و درامی است که از آن به عنوان نمایش خانوادگی شناخته شده و در آن بردهداری را به دقت موشکافی کرده است. این نمایشنامه برندهی جایزهی پولیترز است.
25. کاندیدا اثر جرج برنارد شاو
و اما دربارهی شاو، بسیاری از نمایشنامههای او علاوه بر کمدی نوعی نقد اجتماعی نیز به حساب میآیند. وقتی مجموعه آثار او را در نظر میگیریم به نظر من این نمایشنامه از مجموعههای دلپذیر او است و احتمالا بسیار مهم طلقی شود. این نمایشنامهی ساده در مورد شاعری جوان است که خود را مستلزم رها ساختن زنی از یک شوهر روحانی است.
و در این بین مباحث سیاسی و اجتماعی را به میان میآورد و در آخر در یک موشکافی زیرکانه دربارهی روابط عاشقانه و ازدواج در دورهی ویکتوریا که در انگلستان حاکم بود میگوید. اما به طور کلی دربارهی تمام دورهها صدق میکند.
26. دلاور سرزمین های غرب اثر جان میلینگتون سینگ
این نمایشنامه بیناگر تعریف ارسطو از یک قهرمان تراژیک است. در این تعریف، یک قهرمان باید نجیب باشد. این نمایش در مورد مردی قهرمان است که برای دفاع از خود و انحطاط کسانی که او را برای انجام این کار تشویق میکردند، پدر خود را از پنجره به بیرون پرتاب میکند در حالی که بعدها مشخص میشود که آن مرد پیر صرفا آسیب دیده است.
این نمایش باعث هرج و مرج در سال1907 شد. اما دیگر توانایی الهام بخشی در آن حد را نداشت. دلاور سرزمین های غرب یک ارزیابی برای بیشتر درام های ایرلندی شد. برای مثال: آثار کنور مک فرسون و مارتین مک دونالت از این نمایشنامهها هستند.
27. اهمیت جدی بودن اثر اسکار وایلد
این کمدی منحصر به فرد توانایی قلقلک دادن تماشاچیان به مدت 100 سال را حفظ کرده است. نویسندگان زیادی از این اثر الهام گرفتهاند. همچنین نویسندگانی در طول زمان در آن تغییر ایجاد کردند. توانایی ویژهی وایلد در شرح گفتگوهای ظریف و لطیفهگویی فقط یکی از دلایل تبدیل شدن این اثر، به یک اثر ناب است. او در این نمایش اشاراتی به تمسخر کلاسیسم و چائویسم داشته است. اهمیت جدی بودن درست مثل نوشیدن آب خوشگوار است.
28. بیدار شو و بخوان اثر کلیفورد اودتس
این نمایشنامه دربارهی بالا رفتن تنشهای سه نسل از خانوادهی یهودهای برانکس، برای رسیدن به رویای آمریکایی هر یک از افراد این خانواده است. آیا کسی میتواند در شرایطی که در حقیقت میراث کسی دیگری است به آن برسد؟ مهاجران در هر دهه باید به این سوال فکر میکردند. از آنجایی که این نمایشنامه در سال 2015 از سوی NAATCO احیا شد دریافتیم که این نمایش از نژاد و مذهب عبور میکند.
29. مدرسه ای برای آبروریزی اثر ریچارد برینزلی شریدان
این نمایشنامه که در قرن 18 نوشته شد و به دلیل آزار رسیدن به مردم از طریق شایئات، آداب و رسوم شایعه پراکنی در لندن را به سیخ میکشد تا از هم گسسته شوند. بهتر است در عصری زندگی کنیم که در آن جامعه خود از کثیفیها و کنایه تغذیه میشود. و برای بهتر یا بدتر شدن هرگز نباید از آن فاصله بگیریم. به همین دلیل، این نمایشنامه پس از قرن ها تازه و لذت بخش باقی مانده است.
30. اتفاق میافتد اثر دیوید هِر
هِر جملهای را از دونالد رامسفلد قرض کرد و از کار شکسپیر برای نوشتن رویاها و حقایقی در بارهی جنگ عراق شد نمایشنامه ای نوشت . در برخی قسمتهای این نمایشنامه عینا از کلمات کنفرانسهای خبری استفاده شده است. و بخشهای دیگر تخیلاتی از جلسات مقامات دولتی است. نتیجهی تمام اینها یکی از تاثیرگذار ترین درامهای سیاسی است که در یادها خواهد ماند.
31. زندگی با پدر اثر هاوارد لیندسی و راسل کروز
این نمایشنامه احتمالا قدیمیترین و نیرومندترین کمدی این لیست است. با این وجود این کمدی رعب آور دربارهی ترسهای زنی است که شوهرش غسل تعمید نشده است. این نمایشنامه جایگاهی ویژه در دوران تئاتر و میان تمام نمایشنامههایی که در این فهرست دیده میشوند دارد، قبل از نمایشنامه ویالون زن روی بام زندگی با پدر طولانیترین نمایش در تاریخ برادوی بوده و تا سال 1987 جزو 5 نمایشنامهی طولانی بود. قبل از اینکه گروه تئاتری دیگری این رکورد را بشکند، بهتر است نگاهی به آن بیاندازید.
32. شب دوازدهم اثر ویلیام شکسپیر
تنها سخن سرای آون تنها کسی است که از بین نویسندگان این لیست دو سهم دریافت میکند. شب دوازدهم شکسپیر باعث آن شد زیرا همه بهترین آثار رمانتیک او گنجانده شده است. برخی از زیباترین اشعار او، هویتهای جا به جا ، کمدی خفیف در میان خدمتکاران و همپوشانی کاراکترها در نمایش، برای مخاطبان مدرن، حس طنز مطلوبی را فراهم میکند، و این ویژگی زمانی که با یک تاریکی خاص همراه میشود باعث تبدیل شدن این نمایشنامه به یک نمایشنامهی معاصر خواهد شد.
33. ابر شماره 9 اثر کاریل چرچیل
وضعیت نخبگان بریتانیایی در دوره ی ویکتوریای هند با ساکنین لندن امروزی، شباهتهای زیادی دارد که نقطهی عطفی در نسل خود به وجود میآورد. چرچیل طنزی دلسوزانه را وارد دنیای شخصیتهای آن میکند و در این فرآیند نمایشنامهای که قادر است همزمان احساس و تفکر را در تماشاچیان بر انگیزد خلق کند. این نمایش که در ابتدا در سال ۱۹۷۹ تماشا شد، معیاری جدید برای گفتگوهای تئاتری در مورد سیاستهای نژادی و جنسیتی به وجود آورد.
34. وُلپن اثر بن جانسون
مردی که در حال حاضر ثروتمند است، قصد دارد دوستان خود را فریب دهد و وانمود کند در آستانهی مرگ است و با استفاده از این نیرنگ، ثروت خود را افزایش دهد. به طور عجیبی همه به امید دریافت پول پس از مرگ او، به او کمک کردند. این نمایشنامهی کمدی ساده تا به امروز محبوب باقی مانده است. زیرا در دوران ما هنوز حرص و طمع دیده میشود. (شخصیتهای داستان با اسامی حیوانات از روباه گرفته تا گاو و کرکس، نامگذاری شدهاند.)
35. شهر ما اثر تورنتن وایلدر
این نمایشنامه با روشهای ساده، بی تکلف و سنتی، به نوجوانان سراسر کشور آموزش داده میشود. با این حال این نمایشنامه در سال ۱۹۳۸ تغییر دهندهی اوضاع شد. وایلدر مجموعه کتابهای زیادی دارد و در این فرآیند نمایشنامهای فراتر از تجربیات ابتدا تا انتهای زندگی انسان به وجود آورد. بسیاری از نویسندگان از این نمایشنامه الهام گرفتهاند. همچنین این نمایشنامه طرفداران تئاتر را در سراسر جهان بر انگیخته است.
36. ویران شده اثر لین ناتیج
این نمایشنامه از یکی از موارد این لیست به نام “ننه دلاور و فرزندانش” اثر برشت، الهام گرفته است. ایدهی این نمایشنامه با زنی که محصول زندگیاش جنگ است، پیش میرود. و در قرن بیستم به طور ویژه به جمهوری جنگ زدهی کنگو مربوط میشود. این نمایشنامه، جایزهی ادبی پولیترز را ازان خود کرد و با زبانی گرم و واقع گرا گرفتاریهای نا امید کنندهی زنان در طول جنگ را شرح میدهد. این نمایشنامه به جای محکوم کردن اعمال شخصیتهای اصلی، به تماشاچیان میآموزد که در شرایط بحران و انتخابهایی که در ذهن نمیگنجد چه میتوان کرد.
37. پیچاب اثر نوئل کوارد
درست است که با شنیدن نام کوارد همه به یاد نمایشنامههایی از جمله زندگی خصوصی و روح خوش فکر میافتند. اما در اصل نمایشنامهی پیجاب باعث مشهور شدن او شد. این نمایشنامه نشان دهندهی عظمت جوانان انگلیسی در دورهی اوج گرفتن جاز و فرهنگ ادواردیانیست که باعث پیشرفت رفتاری آنها شده بود. اعتیاد به مواد مخدر و میزان سنگینی از عشق آرمانی به نمایشنامه سرنوئل رنگ و بو میبخشد. همچنین نوشتن این متن باعث شعله ور شدن حس شوخ طبعی او شده است!
38. اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیت
این کمدی که مربوط به قرن 18 است به دلیل محبوبیت دائمی خود در این لیست جای گرفت. (ما نمایشنامههای زیادی خارج از محدودهی آن نمیبینیم) زیرا این نمایشنامه یک آمیزهی هوشمندانه از ژانرهای گوناگون کمدی نمایشی است که داستان های رمانتیک و طنز را در بر میگیرد. این ویژگیها باعث دوام یک اثر در طول قرنها میشود و هر اثر میتواند با نسلهای بعد از خود با صدای رسا ارتباط گیرد.
39. ننه دلاور و فرزندان او اثر برتولت برشت
این نمایشنامهی حماسی درباره ی زنی است که جنگ سی سالهی بین سربازان دو جبهه، او را تبدیل به یک فرد همه فن حریف کرده است. این نمایشنامه که در سال 1939 نوشته شد، علاوه بر داستان، به موضوعاتی همچون سودجویانی که در جنگ حضور دارند و هزینههای انسانی جنگ، میپردازد.
40. جان نوشته آنی بیکر
یک زوج پس از سپری کردن تعطیلات با خانواده زن به یک تخت خواب و صبحانه جمع و جور پناه میبرند. درگیری بین آنها بالا میگیرد، اگر چه جایی که در آن هستند برای اعصاب خسته آرام بخش به نظر میرسد. اما چیزی جز تنش و درگیری در بین آنها دیده نمیشود. در این نمایشنامه، بیکر به طور همزمان سادگی و آنچه عجیب و غریب است را به نمایش میگذارد، او در نمایشنامه جان در کاوش لحظاتی است که بینهایت کوچک هستند اما با کنار هم آمدن، تاثیرات زیادی در زندگی ما دارند.
41. پارک کلایبورن اثر بروس نوریس
این نمایشنامهی درام و کمدی که مربوط به سال 2010 است، تماشاچیان را به درون خانهای میبرد که مرکز آرزوها و رویاهای خانواده نمایشنامه مویزی در آفتاب اثر لورن هنزبری بود. هر دو نمایشنامه قابلیت بهترین نمایشنامه بودن به مدت 50 سال را داشتند.
بروس در این نمایشنامه به شکل زیرکانهای موضوعات ظریف جامعه را رصد میکند و بین آنها ارتباط بر قرار میکند. و نشان میدهد که تعصب و علاقهی شخصی چگونه میتواند به شکل وحشیانهای اینها را از بین ببرد. این نمایشنامه برندهی جایزهی پولیترز است و نویسنده در این اثر درامی تاریخی و طنز را به شکل قابل توجهی گسترش داده است.
42. ارباب هارولد و پسرها اثر هارولد آثول لانیگان فوگارد
ارباب هارولد و پسرها تا امروز در جهان بسیار اجرا شده اند، و به خوبی قادر به نمایان کردن قدرت جذب مخاطبان بوده است. این نمایشنامه دربارهی نوجوانی سفید پوست، و دو مرد سیاه پوست آفریقایی است که کارگران والدین او هستند. در این اثر نویسنده تعصبات روانشناسی و حکومتی را محکوم کرده و بخش بندیهای آپارتاید را در بین نسلها نشان میدهد.
43.ففو و دوستانش اثر ماریا ایرن فورنس
ما نمیتوانیم تاثیرات فورس بر نمایشنامه نویسی را نادیده بگیریم. او دو نسل از نمایش
نامه نویسان را در ادبیات لاتین تغییر داد. ماریا ایرن فورنس در چهاردهمین نمایشنامهای که نوشت طبیعتگرایی و شرح در نمایش را در آن واحد با هم درآمیخت. و جمع شدن زنان در مکان های مختلف در طول یک روز را نشان میدهد. این نمایشنامه چهار دهمین نمایشنامهی فورنس است که در آن طبیعتگرایی و بیان در آن واحد با هم ترکیب میشوند و ما شاهد جمع شدن زنان در مکانهای مختلف در طول روز هستیم مالیا ایرن فورنس با نوشتن این نمایشنامه به همه ثابت کرد که تئاتر تعاملی محیطی از دیر باز در تئاتر شروع شده بوده است.
44. زنان اثر کلر لوس
در این نمایشنامهی نوشته شده در سال 1936، زندگی و روابط عاشقانهی طبقات بالای اجتماعی موشکافی میشود. علاقهی لوث برای نشان دادن هرزگی زنان و وابستگی شخصیتها به مردان در زندگی، تضاد زیادی را با جنبش های فمنیستی ایجاد کرده است امّا این نمایشنامه در چهارچوبی زنانه است و نقاط قوت زنها و گروههای زنانه را نشان میدهد و تماما در حال طرفداری از موضع زنان است..
۴۵. انسانها اثر استفان کرم
در این درام تحسین برانگیز، یک خانواده در یک اجتماع شکرگذاری در خاورمیانه که ظاهرا بی ضرر است شرکت میکنند. و این مراسم تبدیل به یک جریان استرس آور وترسناک در رابطهی امنیت مالی و سست شدن روابط میشود. تفکراتی مثل اندیشه چخوف و نورنتون وایلدر در این نمایش مورد استفاده بودهاند به همین دلیل این نمایشنامه در کمترین زمان از یک نمایش کلیشهای به یک نمایش اصیل در برادوی تبدیل شد و در آن بازتاب ترسناکی از یک ملت به چشم میخورد.
46. پروانه اِم. اثر دیوید هنری هوانگ
برخی اوقات حقایق به وقوع پیوسته، از اتفاقات داستانها اعجاب انگیزتر هستند. درست مثل چیزی که در این داستان واقعی رخ میدهد. یک دیپلمات فرانسوی در شهر پکن، سال ها با یک خوانندهی مرد اپرا که رابطه داشت و به جنسیت او توجه نکرده بود سختیهایی که در این نمایشنامه وجود دارد با مهارت نویسندگی هوانگ آسان شده و نمایشنامهای به وجود آمده است که به شکل هیجان انگیزی عقاید جنسیتی و نژادی را نقد کرد. در سال 1988 پروانهی ام علاوه بر سایر افتخارات خود نامزد دریافت جایزهی پولیترز نیز شد.
47. چشمان کوچک اثر میگوئل پینرو
این نمایشنامه توسط یکی از موسسان کافه شاعران پورتوریکویی نیویورک نوشته شده است و بسیاری از تماشاچیان را با حقایق پشت میلههای زندان آشنا میکند. زندانی بودن شخص پینرو در زندان الهام بخش بسیاری از نمایشنامههای برادوی در سال 1974 بوده است. چشمان کوچک اولین نمایشنامهای است که در آن یک نویسندهی آمریکایی به عنوان بهترین نمایشنامه نویس، نامزد جایزهی تونی شد. این نمایشنامه در بسیاری از آثار درام تاثیر داشت و در جشنوارهی جوزف پاپ و شکسپیر در نیویورک، در بین بهترین نمایشنامهها قرار گرفت.
48. آدمیزاد
این نمایشنامه به انگلیسی میانه نوشته شده و متعلق به دوره تودور است و نویسنده آن نامشخص است. اگرچه این نمایشنامهی قرون وسطایی به ندرت بر روی صحنه اجرا میشود، اما نمیتوانیم موقعیت مهم آن در تئاتر را نادیده بگیریم. از در دورهای که نمایشنامهها بیشتر از انجیل نوشته و اجرا میشدند، آدمیزاد، داستانی تخیلی را برای نمایش اخلاقیات و آموزهها به کار برد.
به نظر میرسد این نمایشنامه توسط شکسپیر و یا مارلو نوشته شده اما اینطور نیست. نویسندهی نامعلوم این اثر راه را برای بسیاری از شاعران دراماتیک باز کرد. در داستان این نمایشنامه چنین آمده است که خدا از دست فساد و گناهان آدمیزاد خسته شده و عزرائیل را برای گرفتن جان او میفرستد. آدمیزاد ابتدا باور نمیکند اما پس از اینکه جدی بودن قضیه را میفهمد از عزرائیل مهلتی میخواهد و عزرائیل به او تا غروب وقت میدهد.
49. هلندی اثر امیری باراکا
این نمایشنامه در سال 1964، دربارهی برخورد یک زن سفید پوست با یک مرد آفریقایی آمریکایی در متروی نیویورک است. این نمایشنامه روابط نژادی را نه تنها در منهتن بلکه در تمام کشور نقد و بررسی میکند. در این داستان هر دو شخص به شکلی طبیعی و نمادین خلق شدهاند. شخصیتها در طول این نمایشنامه با ضرورت به حرکت ادامه میدهند. آخرین اجرای این نمایشنامه در سال 2007 در سالن چری لین انجام شد.
۵۰. ایرانیان اثر آیسخولوس
این تراژدی در مورد جنگ مصیبت بار ایرانیان در مقابل یونانیان است و از قدیمیترین نمایشهای کمدی غربی به شمار میرود. نقطهی شروع این نمایش دسته اول، فراتر از خود نمایش است، این اثر در دنیای امروز هم میتواند از زمان بندی ویژه در متن خود برخوردار باشد. در نمایشنامه ایرانیان نوشته آیسخولوس، پسری که به قدرت رسیده، در صدد انتقام پدر خود از دشمنی که قبل ها او را شکست داده بود است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.