جستجو برای:
  • بازیگری اکتو
  • ورود / ثبت نام
  • پنل کاربری
  • فروشگاه
    • اپرا
    • پرفورمنس
    • رقص
    • فیلم تئاتر
    • مسترکلاس | ورکشاپ
  • اکتو نویس
    • بازیگری
    • روانشناسی بازیگری
    • سینماتوگراف
    • قلم به دست
    • کارگردانی
  • موسیقی
    • موسیقی تئاتر
    • موسیقی تمرین
  • تماشاخانه
  • بانک اطلاعاتی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • 09036205517
  • info@actu.ir
  • درباره ما
  • اکتو نویس
  • لیست علاقه مندی ها
اکتو
  • خانه | اکتو
  • فروشگاه
    • مجموعه فیلم‌های سینمایی برتر
    • فیلم تئاتر
    • مسترکلاس | ورکشاپ
    • پرفورمنس
    • رقص
    • اپرا
  • اکتو نویس
    • بازیگری
    • کارگردانی
    • قلم به دست
    • سینماتوگراف
    • روانشناسی بازیگری
  • موسیقی
    • موسیقی تئاتر
    • موسیقی تمرین
  • تماشاخانه
  • بانک اطلاعاتی
  • درباره اکتو
  • تماس با ما
0
ورود/ ثبت نام

بلاگ

اکتواکتو نویسآموزه های صحنه و پرده نقره ایابزارهای بازیگر

ابزارهای بازیگر

1399-05-11
ارسال شده توسط Ashkan Vaez
آموزه های صحنه و پرده نقره ای ، بازیگری
1.8k بازدید
ابزارهای بازیگر | بیست ابزار بازیگری به طور خلاصه | اکتو

ابزار بازیگری بخش اول:

1. نیروی_تخیل(Imagination power):

تولید نیروی تخیل از طریق آموزش،تنها باور کردن و گسترش دادن دامنه و عمق تخیل است،که به وقایع و حوادث رنگ و بوی خاصی می بخشد و مهم ترین ابزار بازیگری است.

2. حس(scenes):

یکی دیگر از ابزارهای بازیگر قدرت احساس کردن و راه یافتن به احساسات نقش است او باید با استفاده از نیروی تخیل و قدرت تمرکز به احساسات دیگران نیز راه یابد.

3. زبان بدن(Body Language):

بازیگر باید تسلط کافی بر بدن خود داشته باشد و به هر شکلی که تغییرش داده به کارش گیرد. بازیگر با نحوه ایستادن، راه رفتن، نشستن و برخاستن و حرکت دادن دست و سر و گردن به تماشاگر می فهماند که چگونه آدمی است و چه خصوصیاتی دارد.

4. صدا(sound):

از مهمترین وسایل ایجاد ارتباط با دیگران است.از طریق گفتگو احساسات و افکار خود را آنطور که می خواهیم به یکدیگر منتقل می کنیم.

5. بیان(expressions):

در چگونگی بیان آدمی عوامل مختلفی از جمله محیط، وضعیت جسمانی و شخصیت دخالت چشمگیری دارند. بیان خوب در وهله اول به آگاهی گوینده از آنچه بیان می کند بستگی دارد.

6. تنفس(Breathing):

بازیگر برای این که بتواند جملات کوتاه و بلند را براحتی ادا کند و دچار گرفتگی صدا و فشار در ناحیه گلو نشود، به فضای بیشتری برای ذخیره هوا نیاز دارد.اگر عمل تنفس را همراه با پایین بردن دیافراگم،در پایین دنده ها و نیز در شکم انجام دهیم،می توانیم احساس کنیم که همه ستون مهره ها،تا انتهای آن در کار تنفس و در نتیجه در کار تولید صوت شرکت می کنند.

7. حافظه(Memory):

در ویژگیهای اشیاء و اشخاص و حیوانات موجب باقی ماندن مهم ترین و اثربخش ترین ویژگیها در حافظه می شود.

8. دقت(Precision):

منبع الهام همه هنرها عینیات و واقعیات محیط است که ما را به حقایق مستور در آنها رهنمون میکند.ما به کمک قوای پنجگانه احساس می کنیم و تقویت دقت مستلزم تمرین و ممارست است.

9. تمرکز(Focus):

تمرکز یکی از مهم‌ترین ابزار بازیگر است. یک لامپ ال‌ای‌دی بدون هیچ آسیبی به افراد، خانه را روشن می‌کند؛ اما وقتی که با تمرکز به روی یک فلز می‌تابد،می‌تواند آن را برش دهد.این کار نشان می‌دهد وجود تمرکز می‌تواند باعث عملکرد بهتر بازیگر شود.

10. حرکت(Move):

نوع ایستادن،نشستن،برخاستن،راه رفتن،شکل بستن درب خانه،بازی با انگشتان دست،دست بر پیشانی گذاشتن، بالا انداختن شانه،چین ابرو،یک لبخند،وطرز رفتار افراد گویای شخصیت و منش آنهاست.

ابزار بازیگری بخش دوم:

11. ریتم(Rhythm):

توجه به ریتم در بیان ،یگانگی بازی بازیگر را با اصل طبیعت، که برمبنای ریتم،بنا شده ،تضمین می کند.ناهماهنگی در ریتم در هر یک از رشته های هنری،نشان نقصان و عیب است و فقدان کامل آن نشانه مرگ می باشد.با گوش دادن و توجه دقت نسبت به مشاهدات و شنیده ها به ویژه توجه به تنفس ریتم را جزیی از وجود خود بنماییم.

12. لحن(Tune):

هدف ،موقعیت و احساس و رابطه ما نسبت به هر جمله ای که بر زبان بیاوریم،لحن ما را معین می کند،یک جمله واحد می تواند با تغییری که در لحن گوینده ایجاد می شود،معانی مختلف و احساسات گوناگون و حتی متضادی را به مخاطب یا مخاطبیین خود ابلاغ نماید.

13. هنر وانمود و تقلید(Imitation):

آدمی در زندگی با استفاده از تقلید مسائل بسیاری را می آموزد.با توجه به این امر عده‌ای از روانشناسان بر این باورند که انسان دارای استعداد تقلید است.
تقلید دو نوع است:
1.تقلید اشیا موجود در طبیعت= الف)تقلید عینیات
2.تقلید کردار و اعمال آدمی= ب)تقلید ذهنیات

14. کلام(language):

کلام یا اصطلاحاً دیالوگ(گفتگو) یا منولوگ(تک گویی)یا سولیلوگ(با خود سخن گفتن) و هرگونه صوتی که معنایی خاص از دهان خارج می شود باید در خدمت کار بوده و به زیباترین شکل در خدمت پیام و تم اصلی کار بکار برده شود.

15. شنیدن(Listen):

برای این بخش تمرینات زیر پیشنهاد می شود:
الف)در جاهای مختلف بی حرکت و چشمهایتان را ببندید و به صداها گوش دهید.
ب)با چشمهای بسته تا آنجا که می توانید البته در جاهای بی خطر راه بروید و با دقت به صداها گوش دهید. و…

16. لمس کردن(Touch):

برای مثال در کل خانه با چشم بسته حرکت کرده و همه چیز را لمس کنید و مسیر خود را بیابید.

17. بو کردن(Smell):

محوطه ای از اتاق،باغچه و خیابان را انتخاب کنید و بوهای گوناگون را تشخیص دهید.شخصیتی دراماتیک(نمایشی)برای هریک از بوها خلق کنید.

18. نگاه_کردن(look):

تمامی انسانها با چشمان خود می توانند به محیط اطراف نگاه کنند،اما وقتی خواهند توانست در این محیط به تعلق و تفکر بپردازند که نگاه کردن ظاهری به دیدن بدل گردد.
دیدن یعنی خوب نگاه کردن و تامل در آنچه که توسط چشم دیده می شود اما نگاه کردن بیشتر شامل جنبه های ظاهری می شود.

19. دیدن(see):

دیدن در بازیگری به این معنا است که به عمق و نزدیک شدن به باطن چیزی.
“چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی”

20. مشاهده_کردن(perceive):

مشاهده یعنی خوب دیدن،مشاهده به اصول و فروغ زندگی انسان وابستگی دارد یکی از نشانه های بارز هر هنرمند،مشاهدات دقیق و قوی اوست،هنرمند بایدکه خوب ببیند و درکی صحیح از وقایع داشته باشد.

ابزار بازیگری نقش حیاتی ایفای نقش یک بازیگر دارد استفاده دقیق از ابزار بازیگر میتواند به تولید یه اثر خوب و عالی تبدیل شود.

 اکتو سامانه جامع فعالان سینما و تئاتر.

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • مسیر هنری کارگردانی سعید روستایی
    سینمای سعید روستایی | مروری بر فیلم های فیلمساز طبقه فرودستان

    98 بازدید

  • کلاکت سینما در دستان بازیگر _ آموزش بازیگری
    آموزش بازیگری در خانه | پنج راهکار تخصصی بازیگری

    197 بازدید

  • رشته هنر و رشته بازیگری در دانشگاه ایران
    رشته هنر | معرفی و گرایش‌های هنر در دانشگاه‌های ایران

    220 بازدید

  • دراماتورژی تئاتر عروسکی و تئاتر تجسمی (Visual Theatre)

    225 بازدید

  • آموزش بازیگری در آموزشگاه بازیگری
    بهترین کلاس بازیگری در تهران و ایران کدام است؟| نکات مهم در انتخاب کلاس بازیگری

    289 بازدید

  • بهترین کتاب های بازیگری برای مطالعه
    کتاب بازیگری | معرفی کتاب‌های بازیگری سینما و تئاتر | آموزش بازیگری

    388 بازدید

قدیمی تر چند افزونه از تئاتر بیومکانیکال میرهولد
جدیدتر پیدایش سینما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • آموزه های صحنه و پرده نقره ای
  • بازیگری
  • بدون دسته بندی
  • تماشاخانه
  • روانشناسی بازیگری
  • سینماتوگراف
  • قلم به دست
  • کارگردانی
  • موسیقی
  • موسیقی تئاتر
  • موسیقی تمرین
  • محبوب
  • جدید
  • Telegram
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Link

اکتو یک پلتفرم ارتباط محور بوده و پشتیبانان آن سعی بر این دارند که در تمامی ساعات شبانه روز، به پرسش ها و مسائل مشترکین و اعضاء سایت پاسخ داده و در راستای یک استفاده آسان تر و بهینه تر از سایت (و صفحات مجازی) آن ها را یاری کنند.

دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها و محصولات
  • اکتو نویس
  • ورود / ثبت نام
  • پنل کاربری
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.

© 1400. تمامی حقوق برای اکتو محفوظ می باشد - طراحی مهدی نیرومند سار

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت