بهترین فیلم ترسناک در حد مرگ و ممنوعه 18+ | برسی تحولات و خاستگاه ژانر وحشت
ژانر ترسناک (Horror) از ژانرهای اصلی سینمایی است که با تمرکز بر ایجاد ترس، هیجان و نگرانی در تماشاگران طراحی شده است. در فیلم ترسناک به طور معمول از عناصری مانند تاریکی، ماوراطبیعی، وقایع آخرالزمانی، باورهای مذهبی یا مردمی ترسناک استفاده میکنند تا تأثیرات روحی شوکآوری بر روی تماشاگران اعمال کنند.
فیلمهای ترسناک ممکن است شامل حوادث، خشونت فیزیکی و وحشت روانی و شاید هم بازتاب مطالعاتی بر روی شخصیتهای تغییر شکل یافته، آشفته، روان پریش یا شیطانی باشند. از دیگر نمونههایی که در ژانر فیلم ترسناک از آنها استفاده میشود، داستان هیولاهای وحشتناک یا حیوانات بدخواه؛ یا تریلرهایی هستند که از اتمسفر معمایی برای ایجاد حس ترس و تعلیق استفاده میکنند.
ترس یک ژانر سینمایی است که به منظور سرگرمی، سعی در به وجود آوردن ترس یا انزجار در تماشاگران دارد.
فیلمهای ترسناک اغلب در زمینههای تاریک، موضوعات عمیق را بررسی میکنند و ممکن است با موضوعاتی مثل تجاوز و شکنجه سر و کار داشته باشند که در ادامه 10 تا بهترین فیلم های ترسناک را معرفی خواهیم.
- سکوت برهها – The Silence Of The Lambs (1991)
- کارگردان: جاناتان دمی
- امتیاز 10/8.6
در این اثر سینمایی، یکی از برجستهترین فیلمهای تاریخ ژانر ترسناک را با بازیگری بینظیر آنتونی هاپکینز مشاهده خواهید کردید که به امتیاز بالایی دست یافته و همواره به عنوان یکی از شاهکارهای سینمایی معرفی میشود. داستان فیلم سکوت بره ها دربارهی یک افسر جوان FBI است که برای دستگیری یک قاتل سریالی، ناچار به همکاری با یک قاتل آدمخوار زندانی میشود. این قاتل زنجیرهای، یک نابغه روانپزشکی با شخصیت تاریک و پیچیده است. اقتباس از رمانی با همین نام، این فیلم ترسناک به یادماندنی از بهترینهای ژانر ترسناک در IMDb است و با بازی هنرمندانی چون جودی فاستر و آنتونی هاپکینز ساخته شده است.
- روانی – Psycho (1960)
- کارگردان: آلفرد هیچکاک
- امتیاز 10/8.5
Psycho، یکی از شاهکارهای بینظیر تاریخ سینما، از برجستهترین آثار گذشته به حساب میآید. در داستان این فیلم ترسناک، یک منشی جوان که از یکی از مشتریان کارفرمایش 40 هزار دلار به سرقت برده است، از پلیس فرار میکند و به هتلی دورافتاده میپندارد. این هتل توسط یک مرد جوان اداره میشود که در تحت سلطه مادر خود قرار دارد. Psycho در سالهای 1983، 1986 و 1990 به ترتیب سه دنباله داشته است.
- بیگانه – Alien (1979)
- کارگردان: ریدلی اسکات
- امتیاز 10/8.5
بیگانه، یک اثر در ژانر ترسناک با امتیاز بالا است که به عنوان اولین فصل از مجموعه فیلمهای Alien شناخته میشود. این سری شامل فیلم ترسناک دیگری مانند Aliens (1986)، Alien 3 (1992) و Alien Resurrection (1997) است. داستان این فیلم ترسناک درباره ورود یک موجود فرازمینی و خطرناک به یک سفینه فضایی است که برای خدمه آن مشکلات فراوانی به وجود میآورد. این اثر، از جمله بهترین فیلمهای فضایی محسوب میشود.
- درخشش – The Shining (1980)
- کارگردان: استنلی کوبریک
- امتیاز 10/8.4
در فیلم ترسناک درخشش، داستان جک تورنس، یک نویسنده و خانوادهاش را دنبال میکنیم که به یک هتل دورافتاده سفر میکنند تا زمستان را در آنجا سپری کنند. اما فضای تاریک و پر از راز این هتل، به سرانجام خشونتآمیزی برای جک، پدر خانواده، منجر میشود. این حوادث باعث اختلالات روانی و عصبی در شخصیت جک میشود، به حدی که او قصد دارد همسر و فرزندش را به خطر بیاندازد و به آنها آسیب برساند.
- موجود – The Thing (1982)
- کارگردان: جان کارپنتر
- امتیاز 10/8.2
داستان فیلم ترسناک موجود در قطب جنوب رخ میدهد، جایی که یک گروه از محققان آمریکایی با موجودی فضایی مواجه میشود. این موجود انگلی فرازمینی است که ارگانهای بدن افراد را جذب میکند و باعث تغییر شکل عجیب و غریبی در آنها میکند. شک و تردید و کشمکش بر گروه غلبه کرده و متوجه میشوند که دیگر نمیتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و هر کدامشان میتواند به آن موجود آلوده شده باشد.
- جنگیر – The Exorcist (1973)
- کارگردان: ویلیام فریدکین
- امتیاز 10/8.1
جنگیر، یکی از مشهورترین فیلمهای ژانر ترسناک است که در فهرست ترسناکترین فیلمهای IMDb به چشم میآید، و این فیلم ترسناک بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده است. داستان فیلم حول محور دختری 12 ساله میگردد که موجودی مرموز او را تسخیر کرده است. مادر برای نجات دخترش از دو کشیش کمک میگیرد تا با استفاده از روشهای جنگیری، این موجود را از او بیرون کنند و او را نجات دهند.
- آروارهها – Jaws (1975)
- کارگردان: استیون اسپیلبرگ
- امتیاز 10/8
داستان فیلم ترسناک آرواره ها از این قرار است که یک کوسه سفید بزرگ گوشتخوار، به افرادی که در یک تابستان به ساحل یک شهر تفریحی آمده بودند، حمله میکند. همین موضوع باعث میشود تا رئیس پلیس، مارتین برودی به کمک یک زیستشناس و یک شکارچی حرفهای کوسه، به شکار این هیولا برود.
از افتخارات این فیلم ترسناک این است که اولین فیلمی بود که در اقیانوس فیلمبرداری شد.
- هالووین – Halloween (1978)
- کارگردان: جان کارپنتر
- امتیاز 10/7.7
جان کارپنتر و دبرا هیل داستان فیلم ترسناک هالووین را به گونهای جذاب ساختند که ما با داستان یک بیمار روانی مواجه میشویم. این بیمار به جرم قتل خواهر نوجوان خود، هنگامی که تنها ۶ ساله بود، در یک آسایشگاه زندانی شده است. پس از اکران این فیلم، تحسین شدیدی هم از سوی مخاطبان و هم از سوی منتقدان جلب کرد و فوراً به یکی از موفقترین فیلمهای مستقل ترسناک تبدیل شد.
- قطار بوسان – Train To Busan (2016)
- کارگردان: یون سانگ-هو
- امتیاز 10/7.6
قطار بوسان نیز یک فیلم ترسناک با امتیاز بالا محسوب میشود که بهطور ویژه در ژانر زامبی ساخته شده است و در کره جنوبی تولید شده است. داستان اصلی این فیلم در یک قطار سریعالسیر رخ میدهد که به عنوان محل حمله زامبیها قرار گرفته است. مسافران این قطار تلاش میکنند تا جان خود را از دست حملات زامبیها نجات دهند و در شرایط خطرناکی که به وجود آمده است، زنده بمانند.
- اره – Saw (2004)
- کارگردان: جیمز وان
- امتیاز 10/7.6
این فیلم ترسناک مستقل روانشناختی که قسمت اول آن در سال 2004 ارائه شد، داستان دو مرد غریبه را به تصویر میکشد که در یک اتاق متروک و در کنار یک جنازه بیدار میشوند. این دو شخص هیچ حافظهای از اینکه چگونه به این اتاق رسیدهاند ندارند. به سرعت متوجه میشوند که مهرههای یک بازی مهلک اجباری هستند که یک قاتل سریالی بدنام آن را به راه انداخته است.
تحولات ژانر ترس در سینما و زیر ژانرهای آن | از افسانههای باستانی تا قاتلان روانپریش
فیلم ترسناک بیش از یک قرن است که وجود دارد. الهامبخشهای اولیه این ژانر، شامل افسانهها، باورهای دینی، خرافات فرهنگهای مختلف و ادبیات گوتیک و ترسناک نویسندگانی نظیر ادگار آلن پو، برام اشتوکر و مری شلی بودند.
از اولین محصولات ژانر فیلم ترسناک، میتوان به فیلمهای بیصدا و اکسپرسیونیستی آلمانی اشاره کرد که پس از انتشار دراکولا (1931)، ترس در آنها به عنوان یک ژانر کدیفای شده مطرح شد. در دهههای بعدی، زیرژانرهای مختلفی برای فیلم ترسناک ظاهر شدند، از جمله فیلمهای ترسناک فیزیکی، فیلم ترسناک کمدی، فیلمهای اسلشر، فیلمهای ترسناک ماورایی و روانشناختی. در این ژانر به صورت جهانی فیلمهای زیادی تولید شده است و در کشورهای مختلف، از کانسپتها و زمینههای متفاوت در آن استفاده میشود. فیلمهای ترسناک به ویژه در سینمای ژاپن، کره، ایتالیا و تایلند بسیار رایج هستند.
چه عناصر مشترکی بین فیلمهای ترسناک وجود دارد؟ | همه چیز و هیچ چیز
از بین عناصر مشترکی که در بین فیلمهای ترسناک وجود دارد میتوان به وحشت، ماورا الطبیعه، ترکیب با دیگر ژانرها (ترکیب با دیگر ژانرها مانند هیجانی، رازآلود، علمی-تخیلی و در چندین مورد حتی کمدی)، جنبههای روحی – روانی (ایجاد ترسهای روانی و ذهنی) و صدا و موسیقی اشاره کرد.
دیکشنری مطالعات فیلم در فصل “کابوس آمریکایی: ترس در دهه ۷۰” از “هالیوود از ویتنام تا ریگان”، منتقد فیلم رابین وود اعلام کرد که عنصر مشترک فیلمهای ترسناک، این است که “طبیعت مرسوم توسط هیولا تهدید میشود.” در رابطه با این موضوع، فلسفه ترس یا پارادوکسهای دل نوئل کارول میافزاید: “انزجار باید لذتبخش باشد، همانطور که از محبوبیت این ژانر نیز مشخص است”.
اگرچه فیلم های ژانر ترسناک به دلیل موضوعاتشان، در برخی موارد موضوع اختلافات و دعاوی اجتماعی و قانونی شدهاند، اما برخی از فیلمهای ترسناک به موفقیت تجاری بزرگی دست پیدا کرده، جامعه را تحت تأثیر قرار داده و نمادهای فرهنگ عام را بوجود آوردهاند.
پیدایش فیلم ترسناک | تأثیر اکسپرسیونیسم
اولین فیلمهای ترسناک تحت تأثیر سینمای اکسپرسیونیسم آلمان قرار ساخته شدند. در این فیلمها، وحشت معمولاً با فضا و مضمونی ترسناک خلق میشد. دانشآموز پراگ (Student of Prague) فیلم اولیه آلمانی که به شخصیت دوگانه میپردازد، و گولم (The Golem) که بر اساس افسانه یهودی قرون وسطایی درباره یک شخصیت گلی که زنده می شود، اولین فیلمهای ترسناک تاثیرگذار بودند.
دیدگاه رابین وود بر ژانر ترسناک | کشمکش سر به رسمیت شناختن چیزهای سرکوب شده
جدا از وسترن، در مورد فیلم ترسناک بیشتر از هر ژانر دیگری نوشته شده است. و از میان تمام این کارها بی شک تأثیرگذارترینشان آثار رابین وود بودهاند. وود با ترکیب جنبههایی از تحلیلهای مارکسیستی روانکاوانه، فمینیستی و ساختارگرا، ساختاری دراماتیک و ساده را به عنوان هسته مرکزی ژانر ترسناک معرفی میکند: «آنها کابوسهای جمعی ما هستند… که در آن یک هیولایی بهنجار بودن را تهدید میکند».
او این ژانر را تجلی دیدگاه فروید مبنی بر بازگشت امیال سرکوب شده میداند. یعنی فیلم ترسناک آن تناقضات فرهنگی و ایدئولوژیکی را که به طرق دیگر انکار میکنیم، بیان میکند. به نظر وود سوژه فیلم ترسناک کشمکش بر سر به رسمیت شناختن تمام چیزهایی است که تمدن ما در خود سرکوب یا با آنها مبارزه کرده است. بنابراین منشأ ترس، یعنی هیولا، «دیگری» است. در معنایی که بارت به کار برده: «آنچه از خودمان که نمیتوانیم بپذیریمش و بنابراین با فرافکنی آن به بیرون و به چیزی دیگر، انکارش می کنیم».
وود فهرستی از «دیگری»های خاص ژانر ترسناک را ارائه میدهد. زنان طبقه پرولتاریا، فرهنگهای دیگر، گروههای قومیتی، ایدئولوژیها یا نظامهای سیاسی بدیل، کودکان، و منحرفان از هنجارهای جنسی. تمام این موارد توسط منتقدان ژانر ترسناک طی سه دهه اخیر مرور شدهاند، اما آخرین تقسیم بندی یکی از مکررترین حوزههای کاوش بوده است.
تقابل میان امر هیولایی و امر بهنجار در فیلم ترسناک
تعریف موجز و مفید رابین وود به او اجازه میدهد تقابل دوتایی و اساسی در فیلم ترسناک را تقابل میان [امر] هیولایی و [امر] بهنجار بداند و بگوید که وضعیت ایدئولوژیک در هر فیلم ترسناک با رابطه میان این دو اصطلاح بیان میشود. بر مبنای چنین رابطهای است که یک فیلم ترسناک از آنچه «بهنجار» و آنچه که «هیولایی» است، تعریفی به ما ارائه میدهد.
به طور عام، فیلمهای محافظه کارانه از وضعیت موجود ایدئولوژیکی حمایت میکنند و عملاً انحراف از ابژه بهنجار به ابژه هیولایی را شیطانی شدن میدانند. در مقابل نمونههای تجدد طلبتر این ژانر که این ارزشها را به چالش میکشند، چه با همدلی با مخلوقات هیولایی و چه با نمایش جامعه بهنجاری که خودش به نوعی ترسناک است هر نوع تمایز ساده میان [امر] بهنجار و [امر] هیولایی را به پرسش میگیرند.
نیروهای اجتماعی و ایدئولوژی در فیلم ترسناک | بازگشت محتوم میل سرکوب شده
اکثر فیلمهای ترسناک در تعریف بهنجاری به عنوان زوج تک همسر و غیر همجنسگرا، خانواده و نهادهای اجتماعی، پلیس، کلیسا، ارتش، که از آنها دفاع و حمایت میکنند، متفق القولاند. هیولای فیلم ترسناک بازتابی است از اضطراب ایدئولوژی حاکم در مورد خودش و تداومش اما ملبس به جامه بدل یک دیگری عجیب و غریب.
آنچه وود آن را «بازگشت محتوم میل سرکوب شده» مینامد خیلی از فیلمهای ترسناک دوست دارند بگذارند مخاطبشان با مقام هیولا به عنوان یک غریبه همذات پنداری کند، اما نهایتاً و با شکست دادن هیولا به دست شخصیتهایی که بازنمای اقتدار اجتماعیاند هر پاسخ بالقوه براندازی را عقیم نگه میدارند. بر طبق یکی از مهمترین قراردادهای ژانری در بیان این نیروی ایدئولوژیک قهرمانان پیروز به بقایای معدوم هیولا خیره می شوند و عمیقاً در فکر فرو میروند که چیزهای خاصی وجود دارند که قرار نیست انسان بداندشان.
رمان فیلم ترسناک دراکولا و نسخههای سینمایی آن | شاهکار برام استوکر
در رمان دراکولا اثر برام استوکرا، كنتِ خونآشام آشکارا معرف جنسیتی از بند رها شده است که در دوران ویکتوریایی یعنی زمان انتشار این اثر به شدت سرکوب میشد. نسخههای سینمایی که متعاقباً در مورد خونآشامان ساخته شدهاند با طیف وسیعی از تفاسیر گوناگون همساز بودهاند، از جمله فاشیسم (علامت خونآشام، 1994)، مارکسیسم (دراکولای اندی وارهول، با نام بینالمللی خون برای دراکولا ۱۹۷۴) و نژاد (بلاکولا، ۱۹۷۲ خونآشام در بروکلین) اما این جنبه جنسی ماجراست که همیشه دل مشغولی غالب فیلمهای خونآشامی بوده است، خواه در قربانیان سرحال فیلم استودیو همر با عنوان (وحشت دراکولا۱۹۵۸)، خواه در رمانتیسیسم اغواگرایانه فیلم (دراکولا ۱۹۷۹ اثر فرانک لانگلا) و خواه در فیلمهای خونآشامی لزبینی نظیر (دختران تاریکی 1971) و (خون آشام مخملی ۱۹۷۱).
پیش از انتشار دراکولا (۱۹۳۱)، تاریخنگار گری دان رودز توضیح داد که ایده و اصطلاح فیلم ترسناک به عنوان یک ژانر کدیفای شده وجود نداشته، هرچند منتقدان از اصطلاح “ترسناک” برای توصیف فیلمها در بازدیدهای قبل از انتشار دراکولا استفاده کردند.
بسیاری از افراد از ترس و وحشت فراری نیستند و بسیار علاقهمند به دیدن فیلم ترسناک هستند. این طرفداران بیشمار همیشه در انتظار آثار جدید و متفاوت بوده تا به تماشای جذابیتهای مورد انتظار خود از این فیلمها بنشینند.
در کل امروزه فیلمهای ترسناک از جمله فیلمهایی هستند که طرفداران بسیار زیادی پیدا کردهاند. این امر باعث شده است در این سبک و ژانر فیلمهای بسیار زیاد و موفقی ساخته شود که وبسایت اکتو در این مقاله بهترین فیلمهای ژانر ترسناک سایت IMDb معرفی کرد.
نویسنده: سید سامان بابالحوائجی
اکتو پلتفرم جامع فعالان تئاتر و سینما
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.