چگونه میتوان یک فیلم ساخت
امروزه در سرتاسر دنیا ماهانه تعداد زیادی فیلم در دست ساخت است و ما بخش قابل توجهی از زمان خود را صرفFILM دیدن میکنیم.
از بدو پیدایش سینما تاکنون مخاطبان زیادی جذب این رشته پرطرفدار شده اند همین امر سینما را به یک صنعت پولساز و محبوب تبدیل کرده است.
از این رو افراد زیادی تمایل پیدا کرده اند تا وارد این عرصه شوند و به دنبال منبعی برای آموزش میگردند برخی هم سوالات بسیاری در ذهن خود دارند که چگونه و از کجا باید شروع کرد.
تیم تخصصی اکتو به سوالات شما پاسخ داده و به شما آموزش میدهد که چگونه میتوان FILM ساخت.
تماشای برترین فیلم های تاریخ:
با فیلم دیدن شروع کنید، شما میتوانید با جست و جو صد اثر برتر تاریخ سینما از نظر کارگردانان مختلف را پیدا کنید و به تماشای آن آثار بپردازید، این آثار که بطور مهندسی شده ای ساخته شده اند درس های بزرگی برای علاقمندان به این صنعت محبوب دارد.
پیشنهاد اغلب کارگردانان بزرگ این است که با دیدن فیلم های برتر الگوهایی از بین کارگردانان انتخاب کنید و در مسیر آن ها قدم بردارید البته این بدین معنی نیست که تقلید کنید بلکه منظور این است که الگو برداری کنید.
یادداشت برداری در هنگام دیدن فیلم ها:
باتوجه به این که اولین درس آموزشی دیدن فیلم ها بود شما با یادداشت برداری راجع به بازی بازیگران،قاب بندی ها،میزانسن های حرکتی دوربین،گریم،نورپردازی،طراحی صحنه و… میتوانید به درک عمیق تری نسبت به فیلم ها برسید و جذابیت بصری تصویر را درک کنید.
مطالعه:
دیدن FILMبه تنهایی کافی نیست بلکه باید در این زمینه مطالعاتی را نیز انجام دهید. مطالعه باعث ارتقای دانش فیلمساز شده و کمک میکند تا از دانش روز سینما عقب نیوفتید.
عده ای معتقدند که با مطالعه درباره سینما و فیلم ها از لذت فیلم دیدن کاسته میشود اما در حقیقت مطالعه باعث لذت بردن از فیلم ها و کمک به باکیفیت شدن تولید روز سینمایی میشود.
- تیم تخصصی اکتو روزانه کتاب های مختلفی را در زمینه سینما و تئاتر در اختیار علاقمندان قرار میدهد.
خواندن کتاب های غیر سینمایی:
خواندن کتاب های غیر سینمایی همچون رمان و داستان کوتاه و… به شما کمک میکند تا صحنه های مختلف دراماتیک را در ذهن خود تصویرسازی کنید و در هنگام ساخت فیلم از این تصاویر استفاده کنید.
استفاده از این تصاویر در قدرتمند شدن و بهتر شدن فیلم و فیلمنامه شما تاثیر بسزایی دارد.
دیدن عکس ها،نقاشی ها و طراحی هنرمندان برجسته:
الگوبرداری ازتصاویر و نقاشی ها کاری است که کارگردانان و فیلمسازان صاحب سبک انجام می دهند و بر جذابیت بصری فیلم خود می افزایند و با این کار یک تصویر ماندگار به ثبت میرسانند.
فیلمبرداری با گوشی تلفن همراه:
هنر سینما هم مانند هنر های دیگر نیازمند تمرین و ممارست است. با پیشرفت تکنولوژی و دوربین های با کیفیتی که در گوشی ها به کار میرود گوشی همراه یکی از در دسترس ترین وسایل برای ساخت فیلم کوتاه است هرچند اغلب فیلمسازان با گوشی همراه فیلم هایی را ساخته اند که در جشنواره های بین المللی مقام های بزرگی را به ارمغان آورده است.
مراحل تولید فیلم
- پیش تولید (Pre-Production) : تحقیق و نگارش
- تولید(Production): از زمانی که دوربین ها را می آورند.
- پس تولید(Post Production): تدوین،جلوه های ویژه،اصلاح رنگ،موسیقی
پیش تولید
اولین مرحله در هر پروژه سینمایی یا ساخت ویدئو مکتوب کردن ایده است.
پیش تولید شامل مراحل زیر است:
- برآورد: شامل برآورد نیروی انسانی ،برآورد تجهیزات،مواد خام،نقدینگی،مشخص کردن زمان و مراحل تولید است.
- انتخاب نیروی انسانی
- مواد مصرفی و غیرمصرفی
روند تولید فیلم:
- مشخص شدن هدف فیلم و پروژه: بطور مثال هدف ما ساخت فیلم جنگی است.
- مشخص شدن چارچوب فیلم: در چه زمانی است(حال یا جنگ)،فیلم را میخواهیم خوب نشان دهیم یا بد.
- نوشتن سناریو
- اضافه کردن جزئیات داستان: نوشتن دیالوگ ها،مشخصات صحنه،نمای داخلی یا خارجی،روز یا شب
- اضافه کردن جزئیات فیلمبرداری: محل فیلمبرداری،زوایای دوربین،جهت حرکت دوربین ها
سوال های اساسی تهیه کننده و کارگردان در مرحله پیش تولید:
- چه تعداد عضو برای تولید نیاز داریم
- صحنه فیلمبرداری قرار است به چه شکلی باشد
- برای چه مدت صحنه را نیاز داریم
- آیا نیاز به استخدام نیروی اضافی داریم؟
- آیا به جلوه های ویژه نیاز پیدا خواهیم کرد
مرحله تولید:
مرحله تولید همان فیلمبرداری است. در این مرحله کارگردان براساس دکوپاژ مورد نظرش، فیلمبرداری نماهای مختلف را رهبری میکند.
حاصل کار ،نگاتیوی است که پس از طی چند مرحله به شکل محصولی تمام شده در می آید.
نکات اساسی برای ضبط یک فیلم خوب:
- نورپردازی
- ترکیب بندی و کادر بندی تصاویر
- حرکت
- صدا
مرحله پس تولید:
با پایان یافتن مرحله تولید این مرحله آغاز میشود و در این مرحله سه کار به طور همزمان پیش برده میشود:
- تدوین
- میکس و دوبلاژصدا
- کارهای لابراتوار و جلوه های ویژه
در مرحله اول تدوینگر بهترین برداشت ها را بر اساس داستان فیلم و دکوپاژ کارگردان مرتب میکند.
تدوینگر مدت زمان هر پلان(ریتم فیلم) را تعیین میکند و می تواند برش های ظریف و خلاقانه ای هم بزند که ضمن رعایت تداوم فیلم بر غنای بصری و تاثیر آن بر تماشاگر بیفزاید.
پس از تدوین، آهنگساز فیلم را میبند و براساس زمانبندی صحنه ها برای آن موسیقی میسازد.
سپس مرحله صداگذاری آغاز می شود(صداگذاری با صدابرداری فرق دارد صدابرداری در صحنه فیلمبرداری شامل دیالوگ بازیگران و آمبیانس محیط است ولی در صداگذاری باند موسیقی و باند جلوه های ویژه برای فیلم ایجاد میشود.
عوامل اصلی تولید فیلم
سینما یک هنر جمعی است و تولید هر فیلم ماحصل تلاش افراد زیادی است و تمام کسانی که در ساخت یک FILM مشارکت دارند به نوبه ی خود اثر گذار و مهم هستند ولی ما در ابنجا به عوامل مهم و ضروری میپردازیم.
تهیه کننده:
سرمایه تولید فیلم را تامین میکند.میتواند سرمایه گذار فیلم باشد یا برای یک سرمایه گذار کار کند.تهیه کننده مسئولیت استخدام عوامل هنری(بازیگر، طراح صحنه، فیلمبردار، گریمور و …) را که کارگردان انتخاب کرده است را دارد.
تهیه کننده گروه را استخدام میکند و ناظر بر مخارج و چگونگی اجرای کار می باشد. در نظام «هالیوود» بخصوص در دوران کلاسیک ،تهیه کننده و کمپانی که تهیه کننده به آن ها تعلق داشت ،قدرت مافوق تصور داشت و در کوچکترین مسائل هنری مربوط به کارگردان،مانند محل قرار گیری دوربین هم حق اظهار نظر و تحمیل عقیده ی خود بر کارگردان را داشت.
کارگردان:
در تولید فیلم،چه کوتاه،چه بلند،چه مستند و چه داستانی،کارگردان مرکزیت فکری و هنری و تکنیکی اثر است.در واقع او معمار FILM به شمار می آید.
کارگردان،تعیین کننده و مسئول جنبه های خلاقانه،هم در زمینه محتوا و شکل وهم تصویر و صدای فیلم است.از لحاظ اجرایی و مدیریت نیز او گروه تولید را رهبری میکند.
انتخاب دیگر عوامل اصلی فنی و هنری فیلم نیز از قبیل (فیلمبردار،صدابردار،گریمور،طراح صحنه،بازیگر،طراحن لباس و…)به عهده اوست.
فیلم : فیلمبردار:
معمولا به کسی اطلاق میشود که در مرحله ضبط تصویر،سروکارش با دوربین،وسایل نوپردازی،فیلم خام و دیگر وسایل فنی فیلمبرداری است.
او مسئول امور تصویر از لحا فنی و زیبایی شناسی با توجه به خواست و نظر کارگردان است.کار مهم نورپردازی و تنظیم رنگ نیز معمولا مربوط به فیلمبردار است.
فیلمنامه نویس:
فیلمنامه یا سناریو متنی است که فیلم از روی آن ساخته میشود.هرفیلمنامه شامل حوادث مکان و گفت و گو هایی است که در یک فیلم اتفاق می افتد.
از نظر ساختار نمایشی،فیلمنامه شبیه نمایشنامه است،یعنی از مقدمه،نقطهی عطف،کشمکش،نقطه اوج،پایان و گره گشایی تشکیل می شود.
اما تفاوت اصلی فیلمنامه و نمایشنامه در آن است که فیلمنامه تنوع زمانی و مکانی بیشتری نسبت به نمایشنامه دارد.همچنین فیلمنامه بیشتر به تصاویر تکیه میکند و نمایشنامه بیشتر بردیالوگ ها.
به هر حال دادن یک ساختار نمایشی جذاب و همچنبن مراعات جنبه های تصویری،تجسمی و نمایشی برای شرح وقایع داستان در قالب فیلمنامه، مهم ترین وظایف فیلمنامه نویس است.
صدابردار:
صدابرداری فیلم کاری فنی و در عین حال توم با جنبه های هنری و ذوقی است.صدابردار در سر صحنه همزمان با فیلمبرداری صحنه ها،دیالوگ ها و صداهای محیط (آمبیانس) موجود در صحنه را با استفاده از میکروفون و ضبط صوت های مخصوص صدابرداری فیلم روی نوار مغناطیسی صدا ضبط میکند.
مدیرتولید:
مسئول جنبه های اجرایی و برنامه ریزی تولید فیلم است.سرمایه ی تهیه کننده در اختیار او قرار میگیرد تا به بهترین شکل و کمتریم هزینه صرف ساخت کالایی با وجه هنری به نام فیلم شود.
تدوینگر:
کار تدوینگر معمولا پس از پایان مرحله تولید و در مرحله پس تولید شروع میشود.تدوینگر بهترین صداها و تصاویر را برمیگزیند و مطابق طرح فیلم یا داستان آن (فیلمنامه) آن ها ردیف میکند و با مهارت و تجربه ای که از هنر پیوند و یا برش تصاویر و صداها(مونتاژ)دارد،به صحنه های فیلم،تداوم و ریتم می دهد.تدوینگر معمولا این کارها را با هماهنگی فکری کارگردان و مطابق با اهداف هنری او انجام می دهد.
منشی صحنه:
رابط بین کارگردان و گروه تولید است،گزارش هز پلان را مینویسد و نیز مسئول حفظ تداوم(راکورد های حرکتی)اشیا،حرکات و میزانسن هاست،فیلمبرداری از یک رویداد ممکن است ساعت ها و یا حتی روزها به طول انجامد؛لذا انطباق جزئیات یک نما با نمای دیگرامری تعیین کننده است که توسط منشی صحنه یادداشت میشود.
به عبارت دیگر،منشی صحنه مسئول است که اختلافی در جزئیات بین دو نمای دنبال هم وجود نداشته باشد.او وظیفهی نوشتن مشخصات هر پلان (نام فیلم،کارگردان،شماره ی پلان و شماره ی برداشت) را روی کلاکت (تقه)برعهده دارد.
نویسنده: امیرسالار رجبی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.