جستجو برای:
  • خانه | اکتو
  • فروشگاه
    • فیلم تئاتر
    • مسترکلاس | ورکشاپ
    • پرفورمنس
    • رقص
    • اپرا
  • اکتو نویس
    • بازیگری
    • کارگردانی
    • قلم به دست
    • دراماتورژی
    • سینماتوگراف
    • روانشناسی بازیگری
    • ادبیات
  • جعبه ابزار بازیگر
    • تن
    • اوهام
    • بیان
  • موسیقی
    • موسیقی تئاتر
    • موسیقی تمرین
    • موسیقی فیلم های کلاسیک
    • موسیقی متن فیلم
  • تماشاخانه
  • بانک اطلاعاتی
  • درباره اکتو
  • تماس با ما
  • 09036205517
  • info@actu.ir
اکتو
  • خانه | اکتو
  • فروشگاه
    • فیلم تئاتر
    • مسترکلاس | ورکشاپ
    • پرفورمنس
    • رقص
    • اپرا
  • اکتو نویس
    • بازیگری
    • کارگردانی
    • قلم به دست
    • دراماتورژی
    • سینماتوگراف
    • روانشناسی بازیگری
    • ادبیات
  • جعبه ابزار بازیگر
    • تن
    • اوهام
    • بیان
  • موسیقی
    • موسیقی تئاتر
    • موسیقی تمرین
    • موسیقی فیلم های کلاسیک
    • موسیقی متن فیلم
  • تماشاخانه
  • بانک اطلاعاتی
  • درباره اکتو
  • تماس با ما
0

ورود و ثبت نام

وبلاگ

اکتواکتو نویسآموزه های صحنه و پرده نقره ایقلم به دستچگونه به شیوه کلاسیک نمایشنامه بنویسیم؟ (قسمت اوّل)

چگونه به شیوه کلاسیک نمایشنامه بنویسیم؟ (قسمت اوّل)

1399-06-12
ارسال شده توسط Ashkan Vaez
آموزه های صحنه و پرده نقره ای ، بلاگ ، قلم به دست
1.28k بازدید
نمایشنامه و فیلمنامه نویسی| نویسندگی اکتو

هر نمایشنامه کلاسیک و دارای ساختار، شامل شش بخش است که ماهیت اصلی متن از برایند آن ها حاصل می شود: «طرح»، «شخصیت»، «ایده»، «گفت و گو»، «نواخت – ریتم – حال و هوا» و «ارزش های اجرایی».

نخستین مورد «طرح» است که برای نگارش هر متن نمایشی، مقدّم بر هر چیز دیگر، نیازمند آنیم.

اکتو در این درسنامه، به طور مختصر به بررسی ابزار لازم برای نوشتن «طرح» می پردازد.

به منظور نوشتن یک طرح منسجم برای نمایشنامه خود، ابتدا نیاز به این داریم که شالوده های آن را بشناسیم و اولّین مورد از این شالوده های طرح، چیزی نیست جز شرایط مفروض یا Given Circusmstances که توسّط استانیسلاوسکی این چنین نام گذاری شده است.

سؤال این جاست که این شرایط مفروض چیستند؟

  • زمان

زمان عامل تمایز مدیوم نمایشنامه با دیگر مدیوم های ادبیّات (داستان کوتاه و بلند، نوول، فیلمنامه و …) است.

آغازگاه هر نمایشنامه، آمیزه منحصر به فردی از زمان حال و گذشته است.

برای نویسنده، آگاهی دقیق از تاریخ و فصلی که رویداد و کنش در آن به انجام می رسد، اهمیّت دارد.

این اهمیت صرفا به دلیل دقت علمی نیست، بلکه به فهم بهتر کلّ موقعیت نیز کمک می کند.

در کل می توان گفت که نمایشنامه، حرکتی است از حال به سمت آینده،حتّی اگر ساختارشکن و بکتی طور باشد.

  • مکان

اکتو آکادمی جامع فعالان تئاتر و سینما

دومین زیر مجموعه شرایط مفروض، مکان یا محیط فیزیکی است.

نویسنده در هنگام نوشتن طرح، باید واضح و عینی بودن و یا نامعلوم و انتزاعی بودن محیط فیزیکی نمایش را مشخص کند.

نکته مهم این است که نویسنده باید تمامی ابعاد محیط فیزیکی نمایشنامه خود را بفهمد؛ زیرا بخشی از کل مفهوم نمایشنامه حساب می شود.

مکان مفروض خود شامل مکان جغرافیایی و مکان خاص است.

مکان جغرافیایی معرّف کشور، ناحیه یا منطقه‌ای است که نمایشنامه در آن روی می دهد و مکان خاص حوزه صحنه ای کنش است که با مکان جغرافیایی ارتباط نزدیکی دارد.

درک مکان جغرافیایی و مکان خاص و مرتبط کردن آن ها با هم، کمک شایانی به شکل گیری یک طرح استخوان دار می کند.

  • جامعه و جهان نمایشنامه

هر متن نمایشی از نظر جامعه شناسی، نشان دهنده گروه هایی اجتماعی است که در محدوده ای یکسان به سر می برند.

در این بخش سؤالی که باید از خود بپرسیم این است: «چه گروه های اجتماعی در نمایشنامه وجود دارند و چه چیزی ترسیم کننده تعامل آن ها با یکدیگر است؟»

از نظر آرتور میلر تعیین گروه های اجتماعی به انتخاب فرم نمایشی متن کمک می کند. از نظر او بین رابطه اعضای خانواده و رابطه با افراد بیگانه فرق وجود دارد.

رفتار شخصی با رفتار عمومی متفاوت است. از این رو علاقه به بخش خانواده، منطقاً می تواند منجر به خلق نمایشنامه های واقع گرایانه و تمایل به دیگر گروه های اجتماعی می تواند به خلق اشکال غیر واقع گرای نمایشی منجر شود.

خانواده/ روابط دوستانه/ گروه های شغلی/ گروه های طبقاتی/ معیارهای اجتماعی/ شرایط اقتصادی/ سیاست و قانون/ خرد و فرهنگ/  معنویت/ هر کدام آجری هستندکه از روی هم گذاشتن آن‌ها، جامعه ای که رویداد نمایشنامه در آن رخ می دهد، تصویر می گیرد.

روابط خانوادگی در این نمایشنامه چگونه است؟ روابط دوستانه و عاشقانه چطور؟ کدام گروه های شغلی به نمایش گذاشته می شوند؟ کدام طبقات اجتماعی بازنمایی می شوند؟ معیارهای اجتماعی کدام اند؟

با چه توانی اعمال می شوند؟ چه گروه های اجتماعی بر معیارهای رفتاری نظارت دارند؟ چه پاداشهایی در قبال سازگاری جمعی داده می شود؟ جریمه نقض معیارهای اجتماعی چیست؟

کدام نظام فراگیر اقتصادی در نمایشنامه فعّال است؟ آیا هیچ نمونه خاصی از فعّالیتها یا معاملات اقتصادی در آن یافت می شود؟ آیا فعّالیتهای اقتصادی ناظر بر زندگی شخصیت ها است؟

در نمایشنامه چه کسانی شرایط اقتصادی را تحت نظارت دارند؟ آنان با چه توانی این نظارت را اعمال می کنند؟ در قبال توفیق اقتصادی چه پاداشی داده می شود؟ نقض معیارهای اقتصادی چه عقوبتی را به دنبال دارد؟

چه نظام حکومتی به عنوان پس زمینه نمایشنامه در نظر گرفته شده است؟ چه نمونه خاصی از فعالیت‌ها، کنش ها و مراسم سیاسی یا قانونی در نمایشنامه موجود است؟ آیا سیاست یا قانون بر زندگی شخصیتها نظارت دارد؟

چه کسانی شرایط سیاسی یا قانونی را در نمایشنامه تحت نظر دارند؟ با چه توانی اعمال نظر می کنند؟ در قبال سازگاری سیاسی و قانونی چه پاداشی داده می شود؟

عقوبت نقض معیارهای سیاسی و قانونی چیست؟ کلّاً فرهنگ و میزان تحصیلات در چه سطحی است؟ چه نمونه های خاصی از فعّالیت های هنری یا آموزشی وجود دارد؟

مشخصاً چه شخصیت هایی فرهیخته تر یا خردمندتر از دیگران هستند؟ آیا خرد و فرهنگ بر زندگی شخصیت ها اشراف دارد؟ چه کسانی شرایط خردورزانه و فرهنگی شخصیت ها را تحت نظر دارند؟

با چه شدّتی اعمال نظر می کنند؟ چه پاداشی در انتظار سازگاری عقلانی و معنوی است؟ چه عقوبتی برای خاطیان از معیارهای عقلانی و فرهنگی در نظر گرفته شده است؟

چه رمزهای پذیرفته شده ای در مورد باورهای اعتقادی یا معنوی وجود دارد؟ نمونه های خاصّی از فعالیّت ها یا آیین های مذهبی یا معنوی کدام اند؟ آیا معنویت بر زندگی شخصیّت‌ها اعمال نظر می کند؟

شرایط معنوی موجود در نمایشنامه در قبضه چه کسانی است؟ توان اعمال نظر آنان در چه حدّی است؟ پاداش همنوایی معنوی چیست؟ کیفر نقض معیارهای معنوی کدام است؟

جهان نمایشنامه چگونه بر منش های رفتاری و روانی هر یک از شخصیّت ها در آغاز نمایشنامه تأثیر می گذارد؟

دیدگاه های متفاوتی که شخصیت ها در مورد چنین جهانی ابراز می کنند، کدام‌اند؟ آیا دیدگاه افراد در مورد جهان نمایشنامه با پیشروی رویداد نمایشی تغییر می کند؟

این ها همه و همه پرسش هایی هستند که باید قبل از نگارش نمایشنامه و در همان مرحله طرح، پاسخ داده شوند.در نهایت تأثیر فزاینده تمام شرایط مفروض همراه با معیارهای اجتماعی موجود در آن، جهان نمایشنامه را می آفریند.

شخصیت ها از طریق رفتارشان سرشت این جهان منحصر به فرد را فاش می کنند. جهان نمایشنامه بر منشهای رفتاری و روانی هر یک از شخصیت ها تأثیر می گذارد و با تکمیل آن به وسیله شخصیت های اصلی و بارگیری المان های آن در خط داستانی، طرح نمایشنامه خلق می شود.

برگرفته از کتاب تحلیل (فرمالیستی) متن نمایشی/ جیمز تامس/علی ظفر قهرمانی نژاد/ سمت/ 1395 / تهران

اکتو سامانه جامع فعالان تئاتر و سینما

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • فیلم های استیون اسپیلبرگ در actu.ir
    سینمای استیون اسپیلبرگ | هنرمند جهانی هنر هفتم

    1.01k بازدید

  • موفقیت در بازیگری
    راهنمای موفقیت در تست بازیگری

    447 بازدید

  • تئاتر فیزیکال چیست؟
    تئاتر فیزیکال چیست و ریشه در چه دارد؟

    1.69k بازدید

  • فیلم های سینمایی وودی آلن
    سینمای وودی آلن : تجربه‌گرای بزرگ سینما

    757 بازدید

  • بیوگرافی آلفرد هیچکاک
    سینمای آلفرد هیچکاک

    659 بازدید

  • مقایسه بازیگری در تئاتر و سینما | وبسیایت اکتو | Actu.ir
    تفاوت بازیگری سینما و تئاتر : شکسپیر فیلمنامه نمی‌نویسد

    678 بازدید

قدیمی تر بازیگر خوب یا بد بودن
جدیدتر معرفی و بررسی انوع ژانرهای سینمایی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • آموزه های صحنه و پرده نقره ای
  • اوهام
  • بازیگری
  • بدون دسته بندی
  • بلاگ
  • بیان
  • تماشاخانه
  • تن
  • جعبه ابزار بازیگر
  • داستان نویسی
  • روانشناسی بازیگری
  • سینماتوگراف
  • قلم به دست
  • کارگردانی
  • موسیقی
  • موسیقی تئاتر
  • موسیقی تمرین
برچسب‌ها
ادبیات ایران ادبیات فارسی استانیسلاوسکی استلا آدلر انواع ادبی بازیگری تئاتر بازیگری سینما تئاتر تاریخچه ادبیات تست بازیگری تکنیک بازیگری تکنیک بازیگری مایزنر تکینک های بازیگری داستان داستان نویسی درس بازیگری سنفورد مایزنر سینما صادق هدایت لی استراسبرگ کلاس بازیگری
  • محبوب
  • جدید
  • Telegram
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Link

اکتو یک پلتفرم ارتباط محور بوده و پشتیبانان آن سعی بر این دارند که در تمامی ساعات شبانه روز، به پرسش ها و مسائل مشترکین و اعضاء سایت پاسخ داده و در راستای یک استفاده آسان تر و بهینه تر از سایت (و صفحات مجازی) آن ها را یاری کنند.

دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها و محصولات
  • اکتو نویس
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.

© 1400. تمامی حقوق برای اکتو محفوظ می باشد - طراحی مهدی نیرومند سار

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت